- Nazwa przedmiotu:
- Inwentyka biznesowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jurczak Jolanta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS:
10h ćwiczenia + 10h projekt + 15h przygotowanie do ćwiczeń/projektu + 10h przygotowanie do prac kontrolnych + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia+ 10h zapoznanie się z literaturą + 5h konsultacje= 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
10h ćwiczenia + 10h projekt + 5h konsultacje = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 ECTS
10h ćwiczenia + 10h projekt + 15h przygotowanie do ćwiczeń/projektu + 10h przygotowanie do prac kontrolnych + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia+ 10h zapoznanie się z literaturą + 5h konsultacje= 75h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student powinien znać ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego ze względu na odwoływanie się w czasie treści wykładów do przykładów kreatywnego rozwiązywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest prezentacja sposobów rozwiązywania problemów o dowolnej złożoności wg określonej metodyki z wykorzystaniem własnej kreatywności.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1.1h - Istota, rola i obszary inwentyki w kreowaniu nowatorskich rozwiązań.
2.1h - Teoria rozwiązywania innowacyjnych zadań – zasady, strategie i poziomy twórczego rozwiązywani zadań, warunki skutecznego twórczego myślenia
3.1h -Teoria Rozwoju Osobowości Twórczej TROT. Inżynieria twórczego myślenia.
4-5.2h - Metody i techniki heurystyczne w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów
6-7.2h - Psychologiczne metody pobudzania twórczości innowacyjnej
8-9.2h - Metodyka Design Thinking - etapy procesu, metody i techniki Design Thinking wykorzystywane w budowaniu innowacyjnych rozwiązań.
10.1h - Zasady innowacyjne w zarządzaniu. Zaliczenie.
B. Ćwiczenia:
1.1h - Porządkowanie procesów twórczych. Typowe błędy w próbach nauczania twórczości.
2-3.2h - Rozwiązywanie innowacyjnych zadań. Metoda prób i blędów (MPiB) - powszechnośc i krytyczna ocena MPiB
4-5.2h -Teoria Rozwoju Osobowości Twórczej TROT – case study
6-8.3h - Heurystyki NLP w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów (strategia kreatywności Walta Disneya, metoda 6 kapeluszy, strategia poziomów neurologicznych, analogie i metafory, technika SUPRPOZYCJI i metody oparte na bisocjacji)
9-10.2h – Zastosowanie metody Design Thinking w budowaniu innowacyjnych rozwiązań – case study. Zaliczenie.
D. Projekt:
1.1h - Wprowadzenie do pracy projektowej – omówienie zasad i struktury projektu zaliczeniowego.
2-3.2h - Trening wyobraźni i płynności skojarzeniowej. Lewo i prawopółkulowe myślenie. Przykłady myślenia dywergentnego.
4-5.2h – Zastosowanie brainstorming A. Osborne, analizy morfologicznej i synektyki w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów
6-7.2h - Rozwiązywanie problemów z zastosowaniem Design Thinking – przykłady praktyczne.
8-10.3h - Przygotowanie i omówienie projektu zastosowania wybranej metody inwentyki biznesowej w praktyce działania.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: Zaliczenie w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte).
2. Ocena sumatywna : Test wiedzy - kolokwium pisemne, zaliczające:
51%-65% – ocena dostateczna,
66%-80% – ocena dostateczna plus,
81%-86% – ocena dobra,
87%-94% – ocena dobra plus,
- 95%-100% – ocena bardzo dobra.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: Studenci zdobywają w trakcie zajęć punkt, które decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za pracę grupową w rozwiązywaniu case studies oraz za wykonaną prezentację.
2. Ocena sumatywna: Przygotowanie prezentacji lub projektu grupowego:
przygotowanie - ocena dostateczna,
przygotowanie oraz znajomość literatury źródłowej - ocena dostateczna plus,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej oraz umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych - ocena dobra,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania - ocena dobra plus,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań - ocena bardzo dobra.
D. Projekt:
1. Ocena formatywna: Studenci zdobywają w trakcie zajęć punkty, które decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i projekt grupowy.
2. Ocena sumatywna: Przygotowanie projektu grupowego:
przygotowanie - ocena dostateczna,
przygotowanie oraz znajomość literatury źródłowej - ocena dostateczna plus,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej oraz umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych - ocena dobra,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania - ocena dobra plus,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań - ocena bardzo dobra.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 40% oceny podsumowującej stanowi ocena z testu wiedzy, 30% - stanowi ocena z prezentacji, 30% - stanowi ocena z projektu grupowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Biela, A., 2015. Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Wydawnictwo Edgar.
2. De Bono, E., 2008. Myślenie lateralne: idee na przekór schematom. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
3. Ujwary-Gil, A., 2005. Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University.
Uzupełniająca:
1. De Bono, E., 2010. Myślenie przeciw konfliktom. Twórcze metody rozwiązywania sporów. Warszawa: Wydawnictwo Helion.
2. De Bono, E., 2008. Sześć myślowych kapeluszy. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
3. Łasiński, G., 2007. Rozwiązywanie problemów w organizacji – moderacje w praktyce. Warszawa: PWE.
4. Sloane, P., 2005. Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W01
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W14
- Absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U01
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U17
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: