Nazwa przedmiotu:
Finansowanie projektów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Stanisław Dyrda
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h wykład + 10h projekt + 25h przygotowanie do projektu + 12h przygotowanie raportu i prezentacji + 5h studia literaturowe + 10h przygotowanie do egzaminu + 3h konsultacji= 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,92 ECTS 10h wykład + 10h projekt +3h konsultacji = 23h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS 10h projekt + 25h przygotowanie do projektu + 12h przygotowanie raportu i prezentacji + 5h studia literaturowe + 10h przygotowanie do egzaminu + 3h konsultacji= 65h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych pojęć z obszaru zarządzania, zarządzania projektami, podstaw ekonomii, podstaw finansów przedsiębiorstwa
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów ze źródłami finansowania projektów i ich implikacjami oraz sposobami zdobywania finansowania zewnętrznego. Omówienie systemu finansowego oraz pozafinansowego wsparcia innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych. Przygotowanie studentów do wykonywania analiz możliwości finansowania innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych i racjonalnego wyboru źródeł finansowania. Przygotowanie studentów do samodzielnego opracowania elementów finansowych biznesplanu przedsięwzięcia. Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej. Rozwinięcie umiejętności przygotowywania prezentacji proponowanych rozwiązań i wygłaszania takich prezentacji.
Treści kształcenia:
A.Wykład: 1-3 Pojęcie Projektu. Podstawy zarządzania projektem. Zarządzanie pakietem projektów. Cykl życia projektu. Plan projektu. Plan finansowania projektu. Cash flow. 4-6 Szacowanie projektu. Planowanie budżetu bazowego. Określanie kosztów planowanych i rzeczywistych. Aktualizacja planu finansowego i sprawozdawczość. 7-8 Specyfika projektów innowacyjnych, badawczo-rozwojowych, wdrożeniowych. 9-12 Źródła finansowania projektu: dotacje, wsparcie projektów celowych, wsparcie dla MSP, kredyt technologiczny ,wspieranie powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym, wsparcie na uzyskanie/realizację ochrony własności przemysłowej, wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, bezpośrednie wsparcie inwestycji w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach, wsparcie komercjalizacji badań naukowych, bon na innowacje, dofinansowanie projektów celowych w dziedzinie zastosowań praktycznych dla MSP, programy ramowe w zakresie badań i rozwoju technologicznego, inwestycje kapitałowe, aniołowie biznesu, New Connect – alternatywny system obrotu, finansowanie długiem, kredyt inwestycyjny – banki komercyjne, kredyt inwestycyjny – banki spółdzielcze, fundusze poręczeń kredytowych, fundusze pożyczkowe. 13-15 Dobre praktyki w zakresie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu innowacyjnego. Elementy biznes planu. D. Projekt: Projekt wykonywany przez zespoły 2-3 osobowe będzie polegał na opracowaniu elementów planu finansowania projektu innowacyjnego dla wybranego (w porozumieniu z prowadzącym zajęcia ) podmiotu gospodarczego ze wskazaniem racjonalnych źródeł finansowania. Wyniki działania zespołu zostaną przedstawione na forum ogólnym grupy studenckiej w formie prezentacji multimedialnej (np. w MS PP). Przygotowany zostanie również raport pisemny z wykonania zadania projektowego w formie drukowanej oraz elektronicznej.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: Na wykładach systematycznie sprawdzany jest postęp w rozumieniu przez studentów treści prezentowanych przez wykładowcę poprzez zadawanie pytań kontrolnych przez prowadzącego, zachęcanie studentów do zadawania pytań, stymulowanie wymiany poglądów i dyskusji. Poprawność interpretacji przez studentów treści będących przedmiotem wykładu jest systematycznie omawiana i weryfikowana przez prowadzącego 2. Ocena sumatywna : Przeprowadzone zostanie egzamin złożony z dwóch komponentów: testu wielokrotnego wyboru lub pytań problemowych. Ocena w zakresie 2-5. D. Projekt: 1. Ocena formatywna: Na zajęciach sprawdzany jest postęp w wykonaniu zadań i ćwiczeń projektowych; poszczególne elementy projektu są systematycznie omawiane i weryfikowane przez prowadzącego; istnieje możliwość poprawy projektu. 2. Ocena sumatywna : Oceniany jest poziom merytoryczny poszczególnych wykonywanych zadań i ćwiczeń projektowych, terminowość wykonania prac, redakcja raportu końcowego oraz wynik prezentacji zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5. Ocena końcowa z przedmiotu: do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa będzie średnią dwóch ocen: oceny z egzaminu z części teoretycznej (wykładu) w zakresie 2-5 oraz oceny z projektu w zakresie 2-5 z zaokrągleniem co 0,25 tj. 5 za >=4,75, 4,5 za>=4,25, 4 za >=3,75, 3,5 za >=3,25, 3 za >=3.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Feld B., 2014.Społeczności startupowe. Fijorr Publishing. 2. Tuczko J. ,2005. Zrozumieć finanse firmy. Warszawa: Difin, 3. Blank S., Dorf B., 2013. Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku., Gliwice: Helion. Uzupełniająca: 1. Isenberg D., 2011. The entrepreneurship ecosystem strategy as a new paradigm for economic policy: Principles for cultivating entrepreneurship. , Dublin: Institute of International European Affairs. 2. Senor, D., Singer, S. 2013. Naród startupów. Historia cudu gospodarczego Izraela. Warszawa: Studio Emka. 3. Mellor R. B., 2011. Przedsiębiorczość, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 4. Obłój K., 2007. Strategia organizacji, Warszawa: PWE.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1 W04
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie finansów ze szczególnym uwzględnieniem finansowania przedsiębiorstwa/organizacji.
Weryfikacja: Egzaminy, zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1 W03
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie matematyki ze szczególnym uwzględnieniem rozumienia pojęć z zakresu wspomagania ekonomii i finansowania przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Egzaminy, zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U01
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Egzaminy, zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U03
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu finansów, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań finansowania przedsiębiorstwa/organizacji
Weryfikacja: Egzaminy, zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K04
Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: