- Nazwa przedmiotu:
- Architektura korporacyjna
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia + 42h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 10h zapoznanie z literaturą +3h konsultacje = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,92 ECTS
10h wykład + 10h ćwiczenia +3h konsultacje = 23h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS
10h ćwiczenia + 42h przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji + 10h zapoznanie z literaturą +3h konsultacje = 65h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Obsługa programów MS Office
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie studentom teoretycznej wiedzy dotyczącej architektury korporacyjnej oraz praktycznych umiejętności jej projektowania, ze szczególnym uwzględnieniem struktur bazujących na systemach inteligentnych
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Wprowadzenie i prezentacja regulaminu przedmiotu. Geneza i istota ładu korporacyjnego, procesów biznesowych wspieranych technologiami ICT i ładu architektonicznego. Kontinuum korporacyjne. Definicja architektury korporacyjnej. Zawód: architekt korporacyjny.
2. Modelowanie przedsiębiorstwa. Struktura, funkcje i powiązania po-szczególnych komponentów firmy. Ocena poziomu dojrzałości archi-tektury. Zaspokajanie potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa.
3. Wybrane modele i metody opisu architektury korporacyjnej. Plano-wanie i wdrażanie architektury korporacyjnej.
4. Zarządzanie strategiczne, architektura korporacyjna, zarządzanie projektami i programami.
5. Strategia biznesowa i strategia informatyzacji. Architektura korporacyjna i sztuczna inteligencja. Wyzwania ery Przemysłu 4.0 i Zarządzania 4.0.
6. Perspektywy rozwoju architektury korporacyjnej.
B. Ćwiczenia:
1. Architektury korporacyjne w różnych przedsiębiorstwach.
2. Zasady projektowania architektur: biznesowych, danych, aplikacji, wiedzy i technologii.
3. Gromadzenie danych empirycznych dotyczących badanych przedsiębiorstw. Analiza i diagnoza stanu początkowego firm z uwzględnieniem przyjętej strategii oraz ich potrzeb informacyjnych.
4. Proces planowania pożądanego stanu docelowego dla badanych przedsiębiorstw. Określanie możliwych sposobów osiągnięcia stanu docelowego.
5. Prezentacje projektów studenckich.
6. Wystawianie i poprawianie ocen końcowych
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: związana z aktywności studentów podczas zajęć
2. Ocena sumatywna: sprawdzian końcowy w formie dyskusji.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: dotyczy przedstawiania prezentacji oraz aktywnego uczestnictwa w dyskusjach związanych z projektami studentów.
2. Ocena sumatywna: dotyczy wartości merytorycznej przedstawionych projektów.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i egzaminu
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Marc L. i in., 2017. Enterprise Architecture at Work: Modelling, Communication and Analysis. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag.
2. Ross J. W., Weill P., Robertson D. C., 2010. Architektura korporacyjna jako strategia budowanie fundamentu w biznesie. Warszawa: Studio Emka.
Uzupełniająca:
1. Grzeszczyk, T. A., 2018. Mixed Intelligent Systems: Developing Models for Project Management and Evaluation. Palgrave Macmil-lan/Springer International Publishing AG.
2. Skilton, M., Hovsepian, F., 2018. The 4th Industrial Revolution: Responding to the Impact of Artificial Intelligence on Business. Palgrave Macmillan/Springer International Publishing AG.
3. Stirna, J., Persson, A., 2018. Enterprise Modeling: Facilitating the Process and the People. Springer International Publishing AG.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Każdy projekt powinien być zaprezentowany na zajęciach. Ocenie podlegają zarówno wartości merytoryczne projektów, jak również sposoby ich prezentacji. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest uzyskanie co najmniej dostatecznej oceny z ćwiczeń.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W01
- Teoria oraz ogólna metodologia badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem
Weryfikacja: Wyniki teoretycznego sprawdzianu, ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W09
- Teoria oraz ogólna metodologia badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu
Weryfikacja: Wyniki teoretycznego sprawdzianu, ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U01
- Identyfikowanie i interpretowanie podstawowych zjawisk i procesów społecznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U16
- Dokonywanie krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01
- Krytyczna ocena posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Wyniki teoretycznego sprawdzianu, ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K02
- Uznawanie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: