- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie logistyczne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Kryś Piotr
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia + 6h zapoznanie się ze wskazaną literaturą + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu +4h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,96 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia + 4h konsultacje = 24h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS:
10h ćwiczenia + 6h zapoznanie się ze wskazaną literaturą + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu +4h konsultacje = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zarządzania logistycznego w skali przedsiębiorstwa i łańcucha dostaw, a także zapoznanie się z nowoczesnymi strategiami logistycznymi i sposobami ich implementacji i wykorzystania dla zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz poprawy współpracy w łańcuchu dostaw.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Wprowadzenie. Znaczenie i cele logistyki (rola logistyki w przed-siębiorstwie, łańcuch dostaw, zadania logistyki, podejście procesowe w logistyce)
2. Strategie logistyczne przedsiębiorstwa (rodzaje i rola strategii logistycznej, zasady doboru odpowiedniej strategii)
3. Zarządzanie zapasami (znaczenie zapasów, sposoby wyceny zapasów, metody określania wielkości zapasu i zarządzania zapasami, analiza wielokryterialna w logistyce zaopatrzenia)
4. Analiza i prognozowanie popytu (analiza ABC/XYZ, zmiany popytu w czasie, metody prognozowania popytu). Podstawy gospodarki magazynowej.
5. Logistyka produkcji (MRP I i II, ERP I i II, JiT, Kanban)
6. Logistyka dystrybucji (kanały dystrybucji, centrum dystrybucyjne, lokalizacja magazynu/centrum dystrybucji, obsługa klienta)
7. Kolokwium
B. Ćwiczenia:
1. Wybór strategii logistycznej dla przedsiębiorstwa
2. Wybór dostawcy - analiza wielokryterialna w logistyce
3. Koszty i wielkość zapasu
4. Analiza ABC/YXZ
5. Planowanie potrzeb materiałowych
6. Lokalizacja magazynu/centrum dystrybucji
7. Nowoczesne strategie logistyczne – analiza case study
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: na wykładach dyskutowane są pewne elementy wykładowe. Za aktywność w tych dyskusjach studenci otrzymują oceny cząstkowe, które są brane pod uwagę przy ocenie końcowej
2. Ocena sumatywna: Oceniane jest kolokwium końcowe. W celu zaliczenia niezbędne jest zaliczenie kolokwium końcowego na ocenę min. dostateczną.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: na zajęciach przedstawiane są zagadnienia dotyczące zarządzania logistycznego oraz następuje wykonanie ćwiczeń związanych z analizowanym zagadnieniem. Ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć, częściowo interaktywna forma prowadzenia zajęć.
2. Ocena sumatywna: oceniana jest praca studenta na poszczególnych ćwiczeniach. Na zaliczenie końcowe niezbędne jest uzyskanie pozytywnych ocen z poszczególnych ćwiczeń. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych ćwiczeń.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: stanowi średnią ważoną oceny zaliczenia ćwiczeń i oceny zaliczenia wykładów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Coyle J. J., Bardi E. J. i Langley C. J. Jr, 2002. Zarządzanie logistyczne, Warszawa: PWE
2. Bozarth C. i Handfield R. B., 2007. Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw Kompletny podręcznik logistyki i zarządzania dostawami, Gliwice: Wydawnictwo HE-LION
Uzupełniająca:
1. Harrison A., van Hoek R., 2010. Zarządzanie logistyką, Warszawa: PWN
2. Ficoń K., 2008. Logistyka ekonomiczna procesy logistyczne, Warszawa: BEL Studio Sp. z o.o.
3. Krzyżaniak S., Cyplik P., 2008. Zapasy i magazynowanie, Tom I Zapasy, Podręcznik do kształcenia w zawodzie technik logistyk, wyd 2 Poznań: Biblioteka Logistyka
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W04
- Student ma zaawansowaną wiedzę z zarządzania logistycznego w skali przedsiębiorstwa i łańcucha dostaw
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W09
- Student ma zaawansowana wiedzę na temat nowoczesnych rozwiązań logistycznych i zna trendy rozwojowe logistyki
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U01
- Student uzyskuje umiejętności w zakresie prawidłowego zarządzania logistycznego przedsiębiorstwem i łańcuchem dostaw
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe, egzamin, wykonanie ćwiczeń w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U20
- kierować pracą zespołu, być liderem zespołu
Weryfikacja: wykonanie ćwiczeń w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U14
- przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: wykonanie ćwiczeń w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K05
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: wykonanie ćwiczeń w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K01
- krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: wykonanie ćwiczeń w grupach, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: