- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie portfelem innowacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jurczak Jolanta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h wykład + 12h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji + 5h studia literaturowe + 8h przygotowanie do zaliczenia +5h konsultacji = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,08 ECTS
10h wykład + 12h ćwiczenia + 5h konsultacji = 27h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS
12h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji + 5h studia literaturowe + 8h przygotowanie do zaliczenia +5h konsultacji = 40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu innowacji i zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z pojęciem zarządzania portfelem innowacji oraz narzędziami temu służącymi. Omówione zostaną takie zagadnienia jak: cykl zarządzania portfelowego, portfolio realizowanych innowacji, ewaluacja projektów innowacyjnych.
- Treści kształcenia:
- A.Wykład
1. Wprowadzenie do innowacji. Kreatywność a innowacyjność, innowacja, rodzaje i typy innowacji, proces innowacyjny, portfel innowacji, potencjał innowacyjny.
2. Proces innowacyjny i jego modele (uczestnicy, elementy i cechy procesu, wieloprocesowy model innowacji, łańcuch wartości innowacji, poziomy zarządzania procesami innowacyjnymi).
3. Czynniki sukcesu zarządzania portfelem innowacji. Portfel innowacji i jego modele. Zarządzanie portfelem projektów innowacyjnych – model Stage Gate.
4. Strategie innowacyjne przedsiębiorstw a zarządzanie portfelem innowacji - proces i jego etapy. Cykl zarządzania portfelowego projektami innowacyjnymi.
5. Ewaluacja i akceptacja projektów innowacyjnych do realizacji.
6. Analiza doboru i podejmowanie decyzji w obszarze zarządzania portfelem innowacji. Zarządzanie portfelem innowacji w korporacji a zarządzanie portfelem innowacji w małej firmie .
7. Metody i narzędzia zarządzania portfelem innowacji (techniki stymulujące kreatywność, metody poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, metody identyfikacji projektów portfela, metody oceny, selekcji i hierarchizowania projektów w portfelu, metody równoważenia portfela, metody realizacji i kontroli aktywnych projektów portfela).
8. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie. Podstawowe definicje a portfel innowacji.
2. Czynniki sukcesu zarządzania portfelem innowacji.
3. Zarządzanie portfelem innowacji – proces i jego etapy
4. Modele zarządzania portfelem innowacji (model Stage Gate –case study).
5. Cykl zarządzania portfelowego projektami innowacyjnymi - przykłady
6. Ewaluacja, akceptacja i dobór projektów innowacyjnych do realizacji
7. Narzędzia zarządzania portfelem innowacji – przykłady technik stymulujących kreatywność, metody poszukiwania innowacyjnych rozwiązań.
8. Narzędzia zarządzania portfelem innowacji –metody identyfikacji projektów portfela, metody oceny, selekcji i hierarchizowania projektów w portfelu, metody równoważenia portfela, metody realizacji i kontroli aktywnych projektów portfela.
9. Prezentacje prac projektowych.
10. Prezentacje prac projektowych. Zaliczenie przedmiotu.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (prezentacja na zadany temat), egzamin w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte).
2. Ocena sumatywna:
• ocena z prezentacji opracowanego tematu (skala:2-5, waga 20%)
• ocena merytoryczna z testu wiedzy (skala:2-5, waga 80%):
51%-65% – ocena dostateczna,
66%-80% – ocena dostateczna plus,
81%-86% – ocena dobra,
87%-94% – ocena dobra plus,
- 95%-100% – ocena bardzo dobra.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: projekt końcowy, aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność.
2. Ocena sumatywna: projekt końcowy nt. zarządzania portfelem projektów innowacyjnych w wybranej organizacji (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%).
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 60% oceny podsumowującej stanowi ocena z testu wiedzy, 40% - stanowi ocena z ćwiczeń
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Knosala, R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
2. Tidd, J., Bessant D., 2013. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer.
3. Antoszkiewicz J.D., 2008, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Warszawa: POLTEXT.
Uzupełniająca:
Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W05
- w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W10
- główne trendy rozwojowe w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U05
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U16
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K05
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K03
- wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: