- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie i prototypowanie innowacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Lamparska-Jasińska Krystyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
12h ćwiczenia +8h projekt + 10h przygotowanie do zajęć+ 15h studia literaturowe + 5h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS:
12h ćwiczenia +8h projekt +5h konsultacje = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
12h ćwiczenia +8h projekt + 10h przygotowanie do zajęć+ 15h studia literaturowe + 5h konsultacje = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt8h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ma podstawową wiedzę z zakresu nauki o organizacji produkcji, obejmująca, takie zagadnienia jak: ogólne modele i typologie organizacji produkcji, Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw zarządzania, elementów organizacji – technologii, procesów, zarządzania jako proce-su informacyjno-decyzyjnego. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie. Potrafi wykorzystywać właściwe metody, techniki i narzędzia do rozwiązywania zagadnień teoretycznych i praktycznych. Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów produkcyjnych. Potrafi przekazać informację analitycznie i interpretacje rozwiązań projektowych w sposób po-wszechnie zrozumiały. Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze analityczno-wdrożeniowym.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: posiadał podstawową wiedzę z zakresu projektowania i prototypowania innowacji w przedsiębiorstwie, potrafił wykorzystywać nabytą wiedzę do optymalizacji kosztowej procesów produkcyjnych zgodnie z celami strategicznymi przedsiębiorstwa, potrafił zaprojektować przedsięwzięcie innowacyjne zmieniające organizację procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie, potrafił przekazać informacje analityczne i interpretacje rozwiązań projektowych w sposób powszechnie zrozumiały.
- Treści kształcenia:
- . Ćwiczenia:
Podmiotem ćwiczeń są wybrane przez zespół studentów innowacje produktowe i procesowe
1. VA - Analiza wartości (w tym wartość dodana)
2. FPS - Funkcjonalne wymagania eksploatacyjne (potrzeby klienta – ograniczenia – przedmiot innowacji)
3-5. MP SP - 5-fazowa metoda ulepszania systemów i procesów – faza analityczna (funkcje: analiza diagnostyczna, wartościowanie), innowacyjna (funkcje krytyczne, kryterium czasu, zakres zmian)
6-8. QFD - Rozwinięcie funkcji jakości, „dom jakości”
9. Prototypowanie – program badań (badane cechy, metody, miejsce, czas)
10. Zaliczenie ćwiczeń
D. Projekt (zajęcia 2h):
1. Wybór przedmiotu innowacji (wyrobu, procesu)
2. Charakterystyka porównawcza przedmiotów konkurencji
3. Określenie wymagań funkcjonalnych w odniesieniu do konkurencji
4. Zaprojektowanie cech innowacyjnych przedmiotu (parametry, charakterystyka)
5. Wytyczne wdrożeniowe
Należy wykorzystać całość lub fragmenty ćwiczeń
- Metody oceny:
- B.Ćwiczenia, D.Projekt:
1. Ocena formatywna: na zajęciach (obecność obowiązkowa) weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń i kolejnych elementów projektu
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna raportu z ćwiczeń i końcowego projektu, terminowość wykonania prac, redakcja końcowego projektu oraz wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym zajęcia dotyczącej zrealizowanego projektu: ocena z ćwiczeń i pro-jeku w zakresie 2 – 5, do uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyska-nie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Szatkowski K. 2008, Przygotowanie produkcji, Warszawa, Wydawnictwo naukowe PWN
2. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała Aleksander 2014 Zarządzanie innowacjami Warszawa: PWN
3. Szatkowski K. 2016 Zarządzanie innowacjami i transferem technologii Warszawa: PWN
Uzupełniająca:
1. Brzeziński M. (red.) 2001, Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, Warszawa, Difin.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W01
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami.
Weryfikacja: Pytania i odpowiedzi w czasie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W05
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Pytania i odpowiedzi w czasie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U10
- Absolwent potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu innowacyjności, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Pytania i odpowiedzi w czasie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U11
- Absolwent potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu przedsiębiorczości, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Pytania i odpowiedzi w czasie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Rozmowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K05
- Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Rozmowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: