- Nazwa przedmiotu:
- Lean startup 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Skala Agnieszka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
10h wykład + 10h projekt + 4h konsultacje z prowadzącym + 10h praca nad projektem w zespole, w tym prototypowanie + 5h studiowanie literatury + 6h mentoring + 5h przygotowanie prezentacji końcowej =50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,96 ECTS
10h wykład + 10h projekt + 4h konsultacje z prowadzącym = 24h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS
10h projekt + 4h konsultacje z prowadzącym + 10h praca nad projektem w zespole, w tym prototypowanie + 5h studiowanie literatury + 6h mentoring + 5h przygotowanie prezentacji końcowej =40h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczony przedmiot: Lean Startup
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- umiał zarządzać przedsięwzięciem typu startup posługując się metodyką Lean Startup w praktyce,
- swobodnie posługiwał się fachową terminologią w zakresie zarządzania metodą Lean Startup,
- potrafił zaplanować oraz przeprowadzić zespołowy proces modelowania biznesowego w zgodzie z zasadami Lean Startup.
- zdobył doświadczenie w zarządzaniu startupem, poprzez udział w projekcie grupowym
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
Pogłębiona i rozszerzona wiedza w zakresie metodyki zarządzania Lean Startup oraz Przedsiębiorczości Technologicznej:
1. Przedsiębiorczość technologiczna - obszary badań i zainteresowań naukowców, bieżące trendy i odkrycia, najważniejsze dyskusje i dylematy;
2. Lean Startup jako metodyka zarządzania startupem w opozycji do innych metodyk zarządzania;
3. Przedsiębiorczość technologiczna w Polsce i na świecie.
D. Projekt:
Realizacja projektu startupu metodą Lean Startup – co najmniej zakończenie etapu Minimum Viable Product - na projekcie własnym lub dla funkcjonującego startupu (we współpracy):
1. Sformułowanie hipotez biznesowych: CPS i archetypu klienta - poziom zaawansowany,
2. Kanwa propozycji wartości i kanwa modelu biznesowego,
3. Zaprojektowanie wywiadów i przeprowadzenie ich - poziom zaawansowany,
4. Weryfikacja hipotez biznesowych modelu biznesowego - poziom zaawansowany,
5. Sesje mentoringowe
6. Prototypowanie, Minimum Viable Product
7. Prezentacja końcowa projektów (w obecności gości spoza uczelni).
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: zaliczenie pisemne lub ustne z elementów wiedzy przekazanej na zajęciach.
2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych na zaliczeniu (minimum 60% na ocenę pozytywną). Ocena pozytywna z egzaminu warunkuje zaliczenie przedmiotu.
D. Projekt:
1. Ocena formatywna: ocenie podlega: aktywność na zajęciach (30% wagi), jakość, regularność i sumienność przekazywania wyników pracy wykonywanej między zajęciami (50%), jakość pracy zespołowej (20%)
2. Ocena sumatywna: suma punktów zdobytych w ramach elementów wymienionych w pkt. 1.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 30% wagi: wykład, 50% wagi: projekt, 20% wagi: prezentacja końcowa projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Blank, S., 2013. Why the lean Startup Changes Everything, Harvard Business Review, Vol 91(5), ss. 63-72
2. Blank, S., Dorf, B., 2013. Podręcznik Startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Poznań: Helion
3. Osterwalder, A., 2012. Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Poznań: Helion
4. Skala, A., 2018. Startupy. Wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości. Kraków: edu-Libri
5. Cieślik, J., 2014. Przedsiębiorczość, polityka, rozwój, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno
Uzupełniająca:
1. Aulet, B., 2014. Przedsiębiorczość zdyscyplinowana, Poznań: Helion
2. Osterwalder A., Pigneur Y., 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, New Jersey: John Wiley & Sons
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W01
- Znać w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach oraz jakość pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W09
- Znać główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Merytoryczna wartość pracy projektowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U06
- Umieć identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości
Weryfikacja: Merytoryczna wartość pracy projektowej oraz postawa na zajęciach, w tym aktywność w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U11
- Umieć analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu przedsiębiorczości, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Merytoryczna wartość pracy projektowej i systematyczność jej wykonania
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K05
- Przejawiać myślenie i działanie w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Merytoryczna wartość pracy projektowej oraz postawa na zajęciach, w tym zwłaszcza praca zespołowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K03
- Wypełnia zobowiązania wobec organizacji oraz inspiruje i organizuje działalność na rzecz organizacji
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji zadania zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: