Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie komunikacją w zapewnianiu ciągłości działania
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Liliana Hawrysz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
Grupa przedmiotów:
Kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 8h wykład + 10h ćwiczeń + 18h przygotowanie się do testu + 10h analiza studiów przypadków +4h konsultacje = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,88 ECTS 8h wykład + 10h ćwiczeń +4h konsultacje = 22h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,68 ECTS 10h ćwiczeń + 18h przygotowanie się do testu + 10h analiza studiów przypadków +4h konsultacje = 42h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład8h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Komunikacji wewnętrzna i zewnętrzna
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, związanych ze znaczeniem komunikacją dla zapewnienia ciągłości działania. Omówione zostaną pojęcia dotyczące: zasad skutecznego komunikowania się; komunikacją wewnętrzna i zewnętrzna; public relations, modelami komunikacji stosowanymi w organizacjach; sytuacjami potencjalnie kryzysowymi; przygotowaniem księgi zarządzania kryzysowego; uwarunkowaniami oraz założeniami komunikacji kryzysowej; powołaniem sztabu kryzysowego.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Zasady skutecznego komunikowania się. Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna; Omówienie zasad zaliczenia i celów przedmiotu (2h) 2. Public relations, modele komunikacji stosowane w organizacjach. Omówienie sytuacji potencjalnie kryzysowych.(2h) 3. Księga zarządzania kryzysowego.(2h) 4. Uwarunkowania oraz założenia komunikacji kryzysowej. Sztab kryzysowy.(2h) 5. Zaliczenie przedmiotu.(2h) B. Ćwiczenia: 1. Obieg informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego (ogólny- przygotowanie karty procesu „komunikacja”). (2 h) 2. Przygotowanie procedury informowania: Informowanie służb właściwych dla zagrożenia; informowania organów administracji publicznej; Informowania interesariuszy; Informowania rodzin poszkodowanych; Informowania podmiotów zależnych (2h) 3. Przygotowanie schematu postępowania w przypadku awarii, katastrofy.(2h) 4. Scenariusze kryzysu- np.: wypadek przy pracy; wypadek na dużą skalę- katastrofalny; poważny wypadek związany z ochroną środowiska; konflikt z organizacją ekologiczną; poważna wada produktu; poważna awaria lub akt sabotażu; akcja protestacyjna lub strajk; akt przestępstwa popełniony przez pracownika; mobbing; nagłe odejście kluczowego pracownika do firmy konkurencyjnej; defraudacja środków pieniężnych; kradzież mienia firmy o znacznej wartości; utrata danych, kradzież lub ujawnienie wrażliwych informacji; awaria lub zniszczenia infrastruktury informatycznej.(8h) 5. Komunikaty dla mediów dla każdego z powyższych scenariuszy kryzysu.(1 h)
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, indywidualne zaliczenie testu teoretycznego. 2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z dwóch części zaliczenia (aktywność+ test): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0). B. Ćwiczenia: 3. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, scenariusze kryzysu. 4. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z dwóch części zaliczenia (aktywność+ scenariusze kryzysu): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0). C. Końcowa ocena z przedmiotu: Suma punktów liczona z obydwu części przedmiotu: max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 51 (ocena 3,0). Przedmiot uznaje się zaliczony w momencie, gdy każda z dwóch części przedmiotu została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0. Ocena końcowa jest wystawiana według następującej skali: 51-61 – 3,0 62-71 – 3,5 72-81 – 4,0 82-91 – 4,5 92-100 – 5,0
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Jaworowicz M., Jaworowicz P., 2017, Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Warszawa: Difin 2. Hamilton Ch., 2011, Skuteczna komunikacja w biznesie, Warszawa: PWN 3. Wójcik K., 2015, Public relations, Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa: Wolters Kluwer Polska 4. Kaczmarek T., Ćwiek G., 2009, Ryzyko kryzysu a ciągłość działania, Warszawa: Difin Uzupełniająca: 1. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J., (red.), 2016, Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, Kraków-Legionowo: edu-Libri,. 2. Cornelissen J., 2010, Komunikacja korporacyjna. Przewodnik po teorii i praktyce, Warszawa: Wolters Kluwer
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka B2_W01
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla funkcjonowania organizacji oraz kierunków ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B2_W02
Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe i wymagania w zakresie funkcjonowania współczesnych organizacji
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka B2_U01
Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyja-śniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu funkcjonowania organizacji
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B2_U11
Absolwent potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka B2_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka B2_K07
Absolwent jest gotów pracować w zespole i organizacji
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: