- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy zarządzania jakością
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Skroban Katarzyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
20h wykład + 15h rozwiązywanie praktycznych problemów + 12h przygotowanie do zaliczenia testów + 3h konsultacji = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,92 ECTS
20h wykład + 3h konsultacji = 23h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 ECTS
15h rozwiązywanie praktycznych problemów + 12h przygotowanie do zaliczenia testów + 3h konsultacji = 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład20h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, podejścia procesowego
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstawowych zagadnień z zakresu jakości. Nabycie umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania jakością w procesach zarządzania przedsiębiorstwem oraz oceny systemów zarządzania jakością. Nabycie umiejętności rozwiązywania problemów w celu podnoszenia jakości w organizacjach.
- Treści kształcenia:
- A.Wykład:
1. Pojęcie jakości,
2. Koncepcja jakości w zarządzaniu organizacją,
3. Zasady w zarządzaniu jakością,
4. Modele w zarządzaniu jakością,
5. Koszty jakości,
6. Systemy zarządzania jakością,
7. Wytyczne w zarządzaniu jakością,
8. Certyfikacja i audyt systemu zarządzania jakością,
9. Metody w zarządzaniu jakością.
- Metody oceny:
- A.Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania dwóch sprawdzianów.
2. Ocena sumatywna: ocena wykonanych sprawdzianów oraz rozwiązania testu. Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zostały zaliczone wszystkie sprawdziany i test został poprawnie rozwiązany w min. 51%. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ze sprawdzianów i testu wynosząca, co najmniej 3.0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Szczepańska K., 2017, Podstawy zarządzania jakością, Warszawa: OWPW
2. Szczepańska K., 2018, Zasady zarzadzania jakością, Warszawa: OWPW
3. Szczepańska K., 2015, Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody, techniki, narzędzia, Warszawa: OWPW
4. Hamrol A., 2010, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Warszawa: PWN
5. Jakubiec M., 2017, Projakościowe zarządzanie przedsiębiorstwem, Warszawa: Difin
6. Szczepańska K., 2009, Koszty jakości dla inżynierów, Warszawa: Placet
Uzupełniająca:
1. PN-EN ISO 9001:2015-10, Systemy zarządzania jakością – wymagania, Warszawa: PKN
2. PN-ISO 10014:2008, Zarządzanie jakością. Wytyczne do osiąganie korzyści finansowych i ekonomicznych, Warszawa: PKN
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: 2 testy przeprowadzone w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W12
- podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
Weryfikacja: 2 testy przeprowadzone w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U13
- prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązywania zadań z zakresu nauk o zarządzaniu, ze szczególnym uwzględnieniem różnych systemów zarządzania
Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U01
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K04
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena samodzielnej realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: