- Nazwa przedmiotu:
- Rachunkowość finansowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr Kruk Marta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 4 ECTS
15h wykład + 15h ćwiczenia + 15h laboratorium + 8h zapoznanie się
z literaturą przedmiotu + 20h przygotowanie do ćwiczeń i laboratorium + 4h konsultacje grupowe +3h konsultacje indywidualne + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 10h przygotowanie do egzaminu = 100h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,08 ECTS
15h wykład + 15h ćwiczenia + 15h laboratorium + 4h konsultacje grupowe + 3h konsultacje indywidualne = 52h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,40 ECTS
15h ćwiczenia + 15h laboratorium + 8h zapoznanie się
z literaturą przedmiotu + 20h przygotowanie do ćwiczeń i laboratorium + 4h konsultacje grupowe +3h konsultacje indywidualne + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 10h przygotowanie do egzaminu = 85h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu funkcjonowania jednostek gospodarczych
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium))
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby student :
-posiadał wiedzę z zakresu zasad rachunkowości i funkcjonowania kont księgowych;
-posiadał wiedzę w zakresie ewidencji aktywów, pasywów, rozrachunków, kosztów, przychodów, ustalenia wyników finansowych oraz opracowania sprawozdań finansowych;
-potrafił księgować operacje gospodarcze na kontach księgowych, opracować zestawienie obrotów i strat, sprawozdania finansowe: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych oraz potrafił wykorzystać instrumenty rachunkowości w zarządzaniu;
-rozumiał, że przepisy rachunkowości podlegają zmianom i należy je obserwować oraz przestrzegać norm etycznych.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Pojęcie i zakres rachunkowości finansowej. Koncepcje i zasady
rachunkowości finansowej.
2. Pojęcie, cel i funkcje bilansu. Bilans jako sprawozdanie finansowe. Klasyfikacja aktywów i pasywów. Operacje bilansowe.
3. Rachunek zysków i strat. Klasyfikacja przychodów i kosztów.
Rodzaje wyników finansowych. Kalkulacyjny i porównawczy rachunek zysków i strat. Operacje wynikowe.
4. Konto księgowe. Salda i równanie konta księgowego. Klasyfikacja kont. Plan kont. Konto teowe. Zasada podwójnego zapisu. Działanie kont bilansowych i wynikowych. Podzielność pozioma i pionowa kont.
5. Ewidencja operacji na kontach syntetycznych. Zestawienie obrotów
i sald kont syntetycznych. Ewidencja operacji na kontach analitycznych. Zestawienie obrotów i sald kont analitycznych. Po-prawa błędów księgowych.
6. Amortyzacja i ewidencja środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych . Rodzaje i dokumentacja środków
trwałych. Wycena początkowa i ewidencja przyjęcia środków trwałych. Metody amortyzacji. Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych. Ewidencja rozchodu środków trwałych.
7. Rachunek przepływów pieniężnych – Istota rachunku przepływów. Układ sprawozdawczy rachunku przepływów. Źródła i wykorzystanie środków pieniężnych. Etapy sporządzania rachunku przepływów. Analiza sytuacji firmy w zależności od przepływów pieniężnych.
B. Ćwiczenia, D. Laboratoria:
1. Bilans księgowy i operacja bilansowe: aktywa trwałe, aktywa
obrotowe, kapitały własne, kapitały obce. 4 typy operacji bilansowych. Zadania z budowy bilansu i zmian w bilansie w wyniku operacji bilansowych.
2. Ewidencja operacji na bilansowych kontach syntetycznych.
Zestawienie obrotów i sald kont syntetycznych. Zadania od bilansu do bilansu.
3. Rachunek zysków i strat: przychody, koszty, wyniki finansowe.
Rachunek zysków i strat kalkulacyjny i porównawczy. Zadania
z budowy rachunku zysków i strat i zmian w rachunku w wyniku
operacji wynikowych.
4. Ewidencja operacji na kontach wynikowych. Ewidencja pełna
kosztów w układzie kalkulacyjnym i porównawczym.
5. Ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych. Amortyzacja aktywów trwałych
6. Rachunek przepływów pieniężnych . Sporządzanie bilansu zmian, bilansu źródeł i wykorzystania środków pieniężnych. Konstruowanie rachunku przepływów pieniężnych.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas wykładu.
2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie egzaminu o charakterze kolokwialnym, zawierającego test i zadania; ocena z egzaminu w za-kresie
2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonywanych ćwiczeń
i weryfikacja zadań domowych.
2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie kolokwium zawierającego zadania; ocena z zaliczenia w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
D. Laboratoria:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonywanych ćwiczeń
2. Ocena sumatywna: oceniana jest umiejętność wykonywania ćwiczeń w czasie zajęć; ocena z zaliczenia w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z wykładu, jak i ćwiczeń oraz laboratorium >=3; ocena z przedmiotu jest oceną średnią z wykładu, ćwiczeń i laboratorium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Komajda E., 2010. Wprowadzenie do rachunkowości. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
2. Turyna J., 2014. Rachunkowość finansowa, wyd. 4. Warszawa Wydawnictwo C.H. Beck.
3. Kalwasińska E., Maciejowska D., 2011. Rachunkowość finansowa w teorii i praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
4. Gmytrasiewicz M., Karmańska A., 2009. Rachunkowość finansowa. Warszwa: Difin.
5. Messner Z., Pfaff J., 2010. Podstawy rachunkowości finansowej. Warszawa: Stowarzyszenie Księgowych w Polsce.
Uzupełniająca:
1. Gmytrasiewicz M., 2008. Rachunkowość. Podstawowe założenia
i zasady. Warszawa: Difin.
2. Matuszewicz J., Matuszewicz P., 2010. Rachunkowość od pod-staw. Warszawa: Finans-Servis.
3. Olchowicz I., 2009. Podstawy rachunkowości. Warszawa: Difin.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W03, Z1_W04, Z1_W05
- Student zna zasady rachunkowości finansowej, zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych, zasady tworzenia
sprawozdań finansowych
Weryfikacja: Kolokwium zawierające zadania z ćwiczeń. Egzamin w formie pisemnej składający się z testu i zadań.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U02, Z1_U03, Z1_U05
- Student potrafi zaewidencjonować zdarzenia gospodarcze na kontach księgowych, sporządzić zestawienie obrotów i sald, bilans, rachunek zysków i strat oraz sprawozdanie z przepływów pieniężnych przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: Kontrola wykonywania ćwiczeń na zajęciach
i zadań domowych.
Kolokwium z ćwiczeń z ewidencji zdarzeń gospodarczych i sporządzania sprawozdań finansowych. Egzamin w formie pisemnej składający się z testu i zadań.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01, Z1_K02, Z1_K05
- Student potrafi formułować wnioski o majątku, kapitale, wynikach finansowych i przepływach finansowych.
Student rozumie, że przepisy rachunkowości finansowej podlegają zmianom, wobec czego należy je obserwować i dostosowywać do zarządzania przedsiębiorstwem. Student rozumie, że należy przestrzegać norm etycznych i działać w granicach obowiązującego prawa.
Weryfikacja: Ocena merytoryczna i ocena współpracy w trakcie zajęć. Ocena prac zaliczeniowych i egzaminacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: