- Nazwa przedmiotu:
- Badania operacyjne
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Głażewska Iwona
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
15h wykład + 5h konsultacje + 15 h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 5 h analiza literatury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładu = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,17 ECTS:
15h wykład +15h ćwiczenia + 5h konsultacje= 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS:
15h wykład + 5h konsultacje + 15h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 5h analiza literatury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i wykładu = 45h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy matematyki, znajomość na poziomie podstawowym arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
• posiadał podstawową wiedzę z zakresu badań operacyjnych oraz stosowanych metod optymalizacyjnych,
• posiadał umiejętność formułowania problemów decyzyjnych i budowania modeli decyzyjnych w organizacjach różnego rodzaju,
• potrafił zaproponować metodę rozwiązania danego problemu decyzyjnego,
• potrafił wykorzystać nabytą wiedzę do optymalizacji procesów zarządzania,
• potrafił wykorzystać do optymalizacji i obliczeń programy komputerowe wspomagające podejmowanie decyzji.
- Treści kształcenia:
- A.Wykład:1.
1. Modelowanie problemów decyzyjnych. Przedstawienie matematycznej postaci modelu decyzyjnego.
2. Rozwiązywanie zagadnień programowania liniowego metodą graficzną i metodą Simpleks.
3. Dualizm w programowaniu liniowym.
4. Zagadnienie transportowe – metody wyznaczania rozwiązań wstępnych i optymalnych.
5. Programowanie dynamiczne.
6. Model sieciowy przedsięwzięcia - metody CPM, CPM-MCX.
7. Planowanie sieciowe w warunkach niepewności – metoda PERT.
B.Ćwiczenia:
1. Formułowanie funkcji celu i warunków ograniczających dla różnego typu modeli liniowych.
2. Rozwiązywanie zadań liniowych.
3. Rozwiązywanie przykładu przekształcenia zadania modelu liniowe-go w symetryczne zadanie dualne.
4. Rozwiązywanie zagadnień transportowych.
5. Rozwiązywanie zadań z zakresu jednowymiarowych procesów alokacji.
6. Rozwiązywanie zadań dotyczących modelu jednowymiarowego procesu wyrównywania.
7. Praktyczne wykorzystanie metod sieciowych do zarządzania projektem (CPM, CPM-MCX, PERT).
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wnioskowania dotyczącego zadawanych w trakcie wykładu pytań problemowych, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu.
2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie jednego kolokwium końcowego, zawierającego pytania testowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas kolejnych zajęć.
2. Ocena sumatywna : ocena ćwiczeń wykonywanych w trakcie zajęć w skali punktowej, przeprowadzenie jednego kolokwium ocenianego w skali punktowej. Ocena końcowa obejmuje ocenę z kolokwium prze-prowadzanego na koniec zajęć oraz ocenę z wykonywanych w trakcie zajęć ćwiczeń, zakres oceny 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyska-nie oceny >=3
E. Końcowa ocena z przedmiotu:
Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z kolokwium końcowego z wykładu jak i z ocena z części ćwiczeniowej >=3.
Ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,5 * ocena z ćwiczeń + 0,5* ocena z kolokwium końcowego z wykładu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Jędrzejczyk Z., Kukuła K., Skrzypek J., Walkosz A., 2014. Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Warszawa: PWN.
2. Ignasiak E., red., 2010. Badania operacyjne, Warszawa: PWE.
3. Siudak M., 2005. Badania operacyjne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
4. Sikora W., 2017. Badania operacyjne, Warszawa: PWE.
Uzupełniająca:
1. Jadczak R., Gajda J.B., 2015. Badania operacyjne, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
2. Trzaskalik T., 2008. Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, Warszawa: PWE
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W07
- Absolwent zna i rozumie teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, tworzenia i optymaliza-cji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem proce-sów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwium końcowe po części wykładowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U06
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować pod-stawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzysta-niem wiedzy z zakresu identyfikacji, tworzenia i opty-malizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania
Weryfikacja: Wykonywanie ćwiczeń w ramach zajęć, dyskusje w trakcie zajęć, kolokwium końcowe po części ćwiczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U17
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi za-łożeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Wykonywanie ćwiczeń w ramach zajęć, dyskusje w trakcie zajęć, kolokwium końcowe po części ćwiczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U11
- Absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w matematyce, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: Wykonywanie ćwiczeń w ramach zajęć, dyskusje w trakcie zajęć, kolokwium końcowe po części ćwiczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena samodzielnej pracy studenta w trakcie realizacji ćwiczeń, dyskusje w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K04
- Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Ocena samodzielnej pracy studenta w trakcie realizacji ćwiczeń, dyskusje w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: