- Nazwa przedmiotu:
- Inwentyka biznesowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jurczak Jolanta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS:
15h ćwiczenia + 15h projekt + 10h przygotowanie do ćwiczeń/projektu + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia+ 10h zapoznanie się z literaturą + 10h konsultacje = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 ECTS
15h ćwiczenia + 15h projekt + 10h konsultacje = 40h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 ECTS:
15h ćwiczenia + 15h projekt + 10h przygotowanie do ćwiczeń/projektu + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia+ 10h zapoznanie się z literaturą + 10h konsultacje = 75h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student powinien znać ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego ze względu na odwoływanie się w czasie treści wy-kładów do przykładów kreatywnego rozwiązywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest prezentacja sposobów rozwiązywania problemów o dowolnej złożoności wg określonej metodyki z wykorzystaniem własnej kreatywności.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1h – Wprowadzenie do ćwiczeń z inwentyki biznesowej. Porządkowanie procesów twórczych. Typowe błędy w próbach nauczania twórczości.
2h - Rozwiązywanie innowacyjnych zadań. Metoda prób i błędów (MPiB) - powszechność i krytyczna ocena MPiB
2h -Teoria Rozwoju Osobowości Twórczej TROT – case study
3h – Zastosowanie brainstorming A. Osborne, analizy morfologicznej i synektyki w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów - przykłady.
3h - Heurystyki NLP w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów (strategia kreatywności Walta Disneya, metoda 6 kapeluszy, strategia poziomów neurologicznych, analogie i metafory, technika SUPRPOZYCJI i metody oparte na bisocjacji) - przykłady
3h – Zastosowanie metody Design Thinking w budowaniu innowacyjnych rozwiązań – case study.
1h – Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
D. Projekt:
2h - Wprowadzenie do pracy projektowej – omówienie zasad i struktury projektu zaliczeniowego.
2h - Trening wyobraźni i płynności skojarzeniowej. Lewo i prawo-półkulowe myślenie. TROT.
4h – Realizacja etapów weryfikacyjnych projektu dotyczącego za-stosowania wybranej metody inwentycznej w rozwiązaniu trudnego problemu biznesowego.
6h - Prezentacja projektów końcowych.
1h – Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: prezentacja na zadany temat, aktywność i za-angażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność.
2. Ocena sumatywna: prezentacja na zadany temat (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%).
D. Projekt:
1.. Ocena formatywna: projekt grupowy, obecność.
2. Ocena sumatywna: projekt grupowy dot. zastosowania wybranej metody inwentycznej w rozwiązywaniu trudnego problemu biznesowego (skala: 2-5, waga 80%), obecność (skala 2-5, waga 20%).
Przygotowanie projektu grupowego:
przygotowanie - ocena dostateczna,
przygotowanie oraz znajomość literatury źródłowej - ocena dostateczna plus,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej oraz umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych - ocena dobra,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania - ocena dobra plus,
przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań - ocena bardzo dobra.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: 60% oceny podsumowującej stanowi ocena z ćwiczeń, 40% - stanowi ocena z projektu grupowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Biela, A., 2015. Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Wydawnictwo Edgar.
2. De Bono, E., 2008. Myślenie lateralne: idee na przekór schematom. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
3. Ujwary-Gil, A., 2005. Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University.
Uzupełniająca:
1. De Bono, E., 2010. Myślenie przeciw konfliktom. Twórcze metody rozwiązywania sporów. Warszawa: Wydawnictwo Helion.
2. De Bono, E., 2008. Sześć myślowych kapeluszy. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
3. Łasiński, G., 2007. Rozwiązywanie problemów w organizacji – moderacje w praktyce. Warszawa: PWE.
4. Sloane, P., 2005. Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W01
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W14
- Absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U01
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U17
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: