- Nazwa przedmiotu:
- Finansowanie projektów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Stanisław Dyrda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- PRZE_ZP1_FIPR1
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
15h wykład + 15h projekt + 15h przygotowanie do projektu + 5h przygotowanie raportu i prezentacji + 10h studia literaturowe + 10h przygotowanie do egzaminu +5h konsultacje = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 ECTS
15h wykład + 15h projekt +5h konsultacje = 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 ECTS
15h projekt + 15h przygotowanie do projektu + 5h przygotowanie raportu i prezentacji + 10h studia literaturowe + 10h przygotowanie do egzaminu +5h konsultacje = 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych pojęć z obszaru zarządzania, zarządzania projektami, podstaw ekonomii, podstaw finansów przedsiębiorstwa
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów ze źródłami finansowania projektów i ich implikacjami oraz sposobami zdobywania finansowania zewnętrznego.
Omówienie systemu finansowego oraz pozafinansowego wsparcia innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych. Przygotowanie studentów do wykonywania analiz możliwości finansowania innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych i racjonalnego wyboru źródeł finansowania. Przygotowanie studentów do samodzielnego opracowania elementów finansowych biznesplanu przedsięwzięcia. Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej. Rozwinięcie umiejętności przygotowywania prezentacji proponowanych rozwiązań i wygłaszania takich prezentacji.
- Treści kształcenia:
- A.Wykład:
1-3 Pojęcie Projektu. Podstawy zarządzania projektem. Zarządzanie pakietem projektów. Cykl życia projektu. Plan projektu. Plan finansowania projektu. Cash flow.
4-6 Szacowanie projektu. Planowanie budżetu bazowego. Określanie kosztów planowanych i rzeczywistych. Aktualizacja planu finansowego i sprawozdawczość.
7-8 Specyfika projektów innowacyjnych, badawczo-rozwojowych, wdrożeniowych.
9-12 Źródła finansowania projektu: dotacje, wsparcie projektów celowych, wsparcie dla MSP, kredyt technologiczny ,wspieranie powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym, wsparcie na uzyskanie/realizację ochrony własności przemysłowej, wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, bezpośrednie wsparcie inwestycji w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach, wsparcie komercjalizacji badań naukowych, bon na innowacje, dofinansowanie projektów celowych w dziedzinie zastosowań praktycznych dla MSP, programy ramowe w zakresie badań i rozwoju technologicznego, inwestycje kapitałowe, aniołowie biznesu, New Connect – alternatywny system obrotu, finansowanie długiem, kredyt inwestycyjny – banki komercyjne, kredyt inwestycyjny – banki spółdzielcze, fundusze poręczeń kredytowych, fundusze pożyczkowe.
13-15 Dobre praktyki w zakresie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu innowacyjnego. Elementy biznes planu.
D. Projekt:
Projekt wykonywany przez zespoły 2-3 osobowe będzie polegał na opracowaniu elementów planu finansowania projektu innowacyjnego dla wybranego (w porozumieniu z prowadzącym zajęcia ) podmiotu gospodarczego ze wskazaniem racjonalnych źródeł finansowania. Wyniki działania zespołu zostaną przedstawione na forum ogólnym grupy studenckiej w formie prezentacji multimedialnej (np. w MS PP). Przygotowany zostanie również raport pisemny z wykonania zadania projektowego w formie drukowanej oraz elektronicznej.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna:
Na wykładach systematycznie sprawdzany jest postęp w rozumieniu przez studentów treści prezentowanych przez wykładowcę poprzez zadawanie pytań kontrolnych przez prowadzącego, zachęcanie studentów do zadawania pytań, stymulowanie wymiany poglądów i dyskusji.
Poprawność interpretacji przez studentów treści będących przedmiotem wykładu jest systematycznie omawiana i weryfikowana przez prowadzącego
2. Ocena sumatywna :
Przeprowadzone zostanie egzamin złożony z dwóch komponentów: testu wielokrotnego wyboru lub pytań problemowych. Ocena w zakresie 2-5.
D. Projekt:
1. Ocena formatywna:
Na zajęciach sprawdzany jest postęp w wykonaniu zadań i ćwiczeń projektowych; poszczególne elementy projektu są systematycznie omawiane i weryfikowane przez prowadzącego; istnieje możliwość poprawy projektu.
2. Ocena sumatywna :
Oceniany jest poziom merytoryczny poszczególnych wykonywanych zadań i ćwiczeń projektowych, terminowość wykonania prac, redakcja raportu końcowego oraz wynik prezentacji zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5. Ocena końcowa z przedmiotu: do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa będzie średnią dwóch ocen: oceny z egzaminu z części teoretycznej (wykładu) w zakresie 2-5 oraz oceny z projektu w zakresie 2-5 z zaokrągleniem co 0,25 tj. 5 za >=4,75, 4,5 za>=4,25, 4 za >=3,75, 3,5 za >=3,25, 3 za >=3.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Feld B., 2014.Społeczności startupowe. Fijorr Publishing.
2. Tuczko J. ,2005. Zrozumieć finanse firmy. Warszawa: Difin,
3. Blank S., Dorf B., 2013. Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku., Gliwice: Helion.
Uzupełniająca:
1. Isenberg D., 2011. The entrepreneurship ecosystem strategy as a new paradigm for economic policy: Principles for cultivating entrepreneurship. , Dublin: Institute of International European Affairs.
2. Senor, D., Singer, S. 2013. Naród startupów. Historia cudu gospodarczego Izraela. Warszawa: Studio Emka.
3. Mellor R. B., 2011. Przedsiębiorczość, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
4. Obłój K., 2007. Strategia organizacji, Warszawa: PWE.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W04
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie finansów ze szczególnym uwzględnieniem finansowania przedsiębiorstwa/organizacji.
Weryfikacja: Egzaminy, zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W03
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie matematyki ze szczególnym uwzględnieniem rozumienia pojęć z zakresu wspomagania ekonomii i finansowania przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Egzaminy, zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U01
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Egzaminy, zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U03
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu finansów, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań finansowania przedsiębiorstwa/organizacji
Weryfikacja: Egzaminy, zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K04
- Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: