- Nazwa przedmiotu:
- Komercjalizacja innowacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jolanta Jurczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
30h ćwiczenia + 3h przygotowanie projektu/prezentacji +8h studia literaturowe + 5h konsultacje + 4h przygotowanie do zaliczenia = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 ECTS
30h ćwiczenia + 5h konsultacje = 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
30h ćwiczenia + 3h przygotowanie projektu/prezentacji +8h studia literaturowe + 5h konsultacje + 4h przygotowanie do zaliczenia = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania innowacjami
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności i wiedzę z zakresu komercjalizacji innowacji.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Komercjalizacja innowacji – istota procesu, rodzaje. Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji.
2. Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady - 3M, Microsoft, Toyota Motor Corporation, Deloitte.
3. Ogólny model procesu komercjalizacji. Etapy komercjalizacji nowych technologii.
4. Kluczowe aspekty i bariery procesu komercjalizacji.
5-6. Współczesne modele komercjalizacji innowacji (model Stage-Gate, Jolly’ego, Goldsmitha, model J. Andrewa i A. Sirkina, model Rothwella i Zegvelda, model De Geetera, model Marshal Scool of Business).
7. Przykład wykorzystania modelu Stage-Gate w organizacji proce-sów innowacji.
8. Finansowanie projektów innowacyjnych – case study . Zarządza-nie ryzykiem w działalności innowacyjnej.
9. Ocena potencjału komercyjnego innowacji lub technologii. Metody wyceny nowych technologii (metody kosztowe, metody rynko-we, metody dochodowe, opcje realne, oraz metoda wyceny ekonomicznej wartości dodanej).
10. Pomiar efektów komercjalizacji projektów innowacyjnych.
11. Komercjalizacja produktów zaawansowanych technologii - case study.
12. Komercjalizacja wyników badań naukowych.
13-14. Prezentacja projektów grupowych dotyczących przykładów komercjalizacji innowacji.
15. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: projekt końcowy, aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność.
2. Ocena sumatywna: projekt końcowy dot. komercjalizacji innowacji (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Bolek M., Bolek C., 2014. Komercjalizacja innowacji. Zarządza-nie projektami i finansowanie. Warszawa: Di fin.
2. Makieła Z. J., Stuss M., (red.), 2018. Przedsiębiorczość i zarządza-nie innowacjami. Wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo. Warszawa: C.H. Beck.
3. Stec P. i in. (red.), 2017. Komercjalizacja wyników badań naukowych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Uzupełniająca:
1. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
2. Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88.
3. Tidd, J., Bessant D., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyj-nych. Warszawa: Wolters Kluwer .
4. Trzmielak D. M. (red.), 2013. Innowacje i komercjalizacja w biotechnologii. Poznań-Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W15
- ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U01
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U17
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K04
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: