Nazwa przedmiotu:
Architektura korporacyjna
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 15h wykład + 15h ćwiczenia + 30h przygotowanie do zajęć, egzaminu, przygotowanie projektów i prezentacji + 10h zapoznanie z literaturą +5h konsultacje = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 ECTS 15h wykład + 15h ćwiczenia +5h konsultacje= 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,4 ECTS 15h ćwiczenia + 30h przygotowanie do zajęć, egzaminu, przygotowanie projektów i prezentacji + 10h zapoznanie z literaturą +5h konsultacje = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Obsługa programów MS Office. Co najmniej bierna znajomość języka angielskiego (rozumienie tekstów napisanych w języku angielskim).
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom teoretycznej wiedzy dotyczącej architektury korporacyjnej oraz praktycznych umiejętności jej projektowania, ze szczególnym uwzględnieniem struktur bazujących na systemach inteligentnych.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Wprowadzenie i prezentacja regulaminu przedmiotu. Geneza i istota ładu korporacyjnego, procesów biznesowych wspieranych technologiami ICT i ładu architektonicznego. Kontinuum korporacyjne. Definicja architektury korporacyjnej. Zawód: architekt korporacyjny. 2. Modelowanie architektury przedsiębiorstwa. Struktura, funkcje i powiązania poszczególnych komponentów firmy. Ocena poziomu dojrzałości architektury. Zaspokajanie potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa. 3. Wybrane modele i metody opisu architektury korporacyjnej. Modelowanie architektury korporacyjnej przedsiębiorstw z wykorzystaniem standardu TOGAF. Charakterystyka domen: biznesowej, danych, aplikacji i technologii. Planowanie i wdrażanie architektury korporacyjnej. 4. Zarządzanie strategiczne, architektura korporacyjna, zarządzanie projektami i programami. Struktura organizacji projektowej. 5. Strategia biznesowa i strategia informatyzacji. Architektura korporacyjna i sztuczna inteligencja. Wyzwania ery Przemysłu 4.0 i Zarządzania 4.0. 6. Perspektywy rozwoju architektury korporacyjnej. B. Ćwiczenia: 1. Architektury korporacyjne w różnych przedsiębiorstwach. 2. Zasady projektowania architektur: biznesowych, danych, aplikacji, wiedzy i technologii. 3. Gromadzenie danych empirycznych dotyczących badanych przedsiębiorstw. Analiza i diagnoza stanu początkowego firm z uwzględnieniem przyjętej strategii oraz ich potrzeb informacyjnych. 4. Proces planowania pożądanego stanu docelowego dla badanych przedsiębiorstw. Określanie możliwych sposobów osiągnięcia stanu docelowego. 5. Prezentacje projektów studenckich. 6. Wystawianie i poprawianie ocen końcowych
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: związana z aktywności studentów podczas zajęć 2. Ocena sumatywna: egzamin końcowy w formie dyskusji. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: dotyczy przedstawiania prezentacji oraz aktywnego uczestnictwa w dyskusjach związanych z projektami studentów. 2. Ocena sumatywna: dotyczy wartości merytorycznej przedstawionych projektów. E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i egzaminu
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Daim T. U., Faili Z., 2019, Industry 4.0 Value Roadmap. Integrating Technology and Market Dynamics for Strategy, Innovation and Operations, Springer. 2. Marc L. i in., 2017. Enterprise Architecture at Work: Modelling, Communication and Analysis. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag. 3. Ross J. W., Weill P., Robertson D. C., 2010. Architektura korporacyjna jako strategia budowanie fundamentu w biznesie. Warszawa: Studio Emka. Uzupełniająca: 1. Grzeszczyk, T.A., 2018. Mixed Intelligent Systems: Developing Models for Project Management and Evaluation, Palgrave Macmillan, Cham, Switzerland. 2. Nicholas J. M., Steyn H., 2020, Project Management for Engineering, Business and Technology, Routledge. 3. Skilton, M., Hovsepian, F., 2018. The 4th Industrial Revolution: Responding to the Impact of Artificial Intelligence on Business. Palgrave Macmillan/Springer International Publishing AG. 4. Stirna, J., Persson, A., 2018. Enterprise Modeling: Facilitating the Process and the People. Springer International Publishing AG.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Każdy projekt powinien być zaprezentowany na zajęciach ćwiczeniowych. Ocenie podlegają zarówno wartości merytoryczne projektów, jak również sposoby ich prezentacji. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest uzyskanie co najmniej dostatecznej oceny z ćwiczeń.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W01
Teoria oraz ogólna metodologia badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem
Weryfikacja: Wyniki teoretycznego sprawdzianu, ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W09
Teoria oraz ogólna metodologia badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu
Weryfikacja: Wyniki teoretycznego sprawdzianu, ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U01
Identyfikowanie i interpretowanie podstawowych zjawisk i procesów społecznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U16
Dokonywanie krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K01
Krytyczna ocena posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Wyniki teoretycznego sprawdzianu, ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K02
Uznawanie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena projektów i prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: