- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie usługami IT
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Pięta Sylwester
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
- Kod przedmiotu:
- ZaUsIT
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
20h ćwiczenia + 10h przygotowanie ćwiczeń + 10h opracowanie projektu + 4h udział w konsultacjach + 6h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,96 ECTS
20h ćwiczenia + 4h konsultacje = 24h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
20h ćwiczenia + 10h przygotowanie ćwiczeń + 10h opracowanie projektu + 4h udział w konsultacjach + 6h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia20h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu podstaw informatyki, podstaw sieci komputerowych i systemów operacyjnych.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą zarządzania usługami IT w przedsiębiorstwie. Wykorzystane zostaną wybrane wzorce dobrych praktyk na podstawie ITIL w zakresie: strategii usług, projektowania usług, przekazania usług, eksploatacji usług i ciągłej poprawy usług.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1-2. Wprowadzenie do zarządzania usługami IT. Cykl życia usług. Dobre praktyki – ITIL. Definicje. Strategia usług. Użyteczność i gwarancja. Portfel usług. Wartość dla biznesu.
3-4. Projektowanie usług. Projektowanie portfela usług, technologii i architektury. Projektowanie procesów oraz miar dla usług. Przekazanie usług. Zarządzanie zmianami, wydaniami oraz wdrożeniami. Zarządza-nie dostawcami.
5-6. Eksploatacja usług. Zarządzanie zdarzeniami, incydentami, problemami. Service Desk. Ciągła poprawa usług. Doskonalenie w każdej fazie cyklu życia usługi. Kontrola i analiza osiągniętych wyników.
7-8. Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie usługami IT. Struktura organizacyjna działów IT. Regulaminy, instrukcje, zadania.
9-12. Praktyczna analiza przypadków i przykłady dobrych praktyk: Wdrożenia wzorców dobrych praktyk w organizacji, rola kierownictwa organizacji, zespołu IT. Analiza wybranych incydentów i problemów dot. usług IT. Ćwiczenia z użyciem oprogramowania wspomagającego zarządzanie usługami IT.
Konsultacje merytoryczne dot. projektu:
13-14. Ustalenie tematu i omówienie szablonów projektów: „Projekt/koncepcja polityki zarządzania usługami w organizacji…”
Zawartość projektu: sformułowanie celu, przeprowadzenie analizy i diagnozy bieżącego stanu organizacji, identyfikacja i sformułowanie problemu w organizacji, dobór i sposób wykorzystania narzędzi (systemu zarządzania, praktyk…), sformułowanie założeń dla rozwiązania problemu, analiza ryzyka, rozwiązanie problemu (projekt, dokumentacja…) oraz wykazanie jego opłacalności i zasadności wdrożenia do praktyki, harmonogram wdrożenia.
15-18. Przekazanie kolejnych fragmentów pracy.
19-20 Odbiór i omówienie prac projektowych. Prezentacja projektów – dyskusja.
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ćwiczenia wykonywane w zespołach, kolokwia zaliczające kolejne ćwiczenia, projekt.
2. Ocena sumatywna: ocena punktowa (Pmax=100pkt) oraz ocena liczbowa: skala ocen (2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0). Zaliczenie: Lp>50% Pmax.
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie sumy zebranych punktów Wynikowa ocena liczbowa wg skali ocen: (0-50pkt - 2,0; 51-60pkt - 3,0; 61-70pkt - 3,5; 71-80pkt - 4,0; 81-90pkt - 4,5; 91-100pkt - 5,0)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Erskine P., 2013, Itil and Organizational Change, IT Governance
2. Gallacher L., Morris H., 2012, Itil Foundation Exam Study Guide, John Wiley & Sons
3. ClydeBank Technology, 2015, The Complete Beginner's Guide To ITIL, ClydeBank Media LLC
Uzupełniająca:
1. Forbes A., 2016, ITIL For Beginners: The Complete Beginner's Guide To Learn IT Service Management In 24 Hours Or Less!, CreateSpace Independent Publishing Platform
2. Najlepsze praktyki - https://www.axelos.com/best-practice-solutions, 2018
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt Z1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W07
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, tworzenia i optymalizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W12
- Absolwent zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U06
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu identyfikacji, tworzenia i optymalizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U17
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy.
Weryfikacja: Kolokwia, ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: