- Nazwa przedmiotu:
- E-biznes
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Artur Gąsiorkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
15h zajęcia ćwiczeniowe + 15h zajęcia projektowe + 5h konsultacje + 3h studia literaturowe + 5h wykonanie zadań ćwiczeniowych + 7h wy-konanie zadania projektowego = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 ECTS
15h zajęcia ćwiczeniowe + 15h zajęcia projektowe + 5h konsultacje = 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
15h zajęcia ćwiczeniowe + 15h zajęcia projektowe + 5h konsultacje + 3h studia literaturowe + 5h wykonanie zadań ćwiczeniowych + 7h wy-konanie zadania projektowego = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby student, po uczestnictwie w nim:
• rozumiał specyfikę funkcjonowania przedsiębiorstw w dobie postępującej cyfryzacji i rozumiał rolę infrastruktury teleinformatycznej w kreowaniu oferty wartości dla ich klientów;
• znał klasyfikację podmiotów rynkowych tworzących ekosystem e-biznesu oraz podstawowe techniki modelowania przedsięwzięć e-biznesu;
• potrafił zaprojektować przedsięwzięcie e-biznesu.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do problematyki e-biznesu
2. Technologie e-biznesu: infrastruktura teleinformatyczna
3. Technologie e-biznesu: płatności i rozliczenia elektroniczne
4. Technologie e-biznesu: analityka danych i systemy wspomagania podejmowania decyzji
5. Modele e-biznesu
6. Zadanie ćwiczeniowe nr 1: analiza modelu e-biznesu
7. Charakterystyka rynków cyfrowych
8. Ekosystem przedsiębiorstw gospodarki cyfrowej
9. Transformacja cyfrowa przedsiębiorstw
10. Prezentacje zadania ćwiczeniowego nr 1
11. Zadanie ćwiczeniowe nr 2: projekt ścieki konwersji
12. Marketing cyfrowy: komunikowanie wartości
13. Marketing cyfrowy: sprzedaż
14. Marketing cyfrowy: marketing doświadczeń
15. Prezentacje zadania ćwiczeniowego nr 2
D. Projekt:
1. Poszukiwanie inspiracji w e-biznesie
2. Opracowanie koncepcji: klient – problem - rozwiązanie
3. Opracowanie kanw propozycji wartości
4. Opracowanie ścieżki doświadczeń klienta
5. Wstępna ocena atrakcyjności inwestycyjnej projektów
6. Analizy rynkowe (w tym analiza konkurencji)
7. Analiza SWOT
8. Opracowanie i przeprowadzenie badania jakościowego (wywiady bezpośrednie)
9. Opracowanie i przeprowadzenie badania ilościowego
10. Opracowanie kanwy modelu (e-)biznesowego
11. Prototypowanie
12. Plan finansowy projektu
13. Opracowanie elementów strategii marketingowej dla projektu
14. Prezentacje końcowe projektów
15. Omówienie projektów i podsumowanie zajęć
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
Ocena formatywna:
Ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych w trakcie ćwiczeń.
Ocena sumatywna:
Ocena wykonania dwóch zadań ćwiczeniowych na podstawie dokumentacji i prezentacji (każde zadanie oceniane w zakresie 2-5). Ocena z ćwiczeń obliczana jest zgodnie z formułą: 0,4 x ocena wykonania zada-nia nr 1 + 0,6 x ocena wykonania zadania nr 2. Wymagane jest uzyskanie oceny >=3 z ćwiczeń.
D. Projekt:
Ocena formatywna:
Ocena poprawności wykonania zadań projektowych w trakcie zajęć projektowych.
Ocena sumatywna:
Ocena wykonania zadania projektowego na podstawie dokumentacji i prezentacji (ocena w zakresie 2-5). Wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
E. Końcowa ocena z przedmiotu:
Końcowa ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,4 x ocena z ćwiczeń + 0,6 x ocena z projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Chaffey, D., 2016. Digital Business i E-Commerce Management. Warszawa: PWN
2. Evans, N. D., 2017. Mastering Digital Business: How powerful combinations of disruptive technologies are eneabling the next wave of digital transformation. Swindon: BCS
3. Kalbach, J., 2017. Mapowanie wrażeń. Kreowanie wartości za pomocą ścieżek klienta, schematów usług i diagramów. Gliwice: Helion
4. Osterwalder, A., Pigneur, Y., 2012. Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Gliwice: Helion
Uzupełniająca:
1. Levy, J., 2017. Strategia UX. Jak tworzyć innowacyjne produkty cyfrowe, które spotkają się z uznaniem rynku. Gliwice: Helion
2. Mazurek, G., 2018. E-marketing. Planowanie, narzędzia, praktyka. Warszawa: Poltext
3. Mazurek, G., 2012. Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości. Warszawa: Poltext
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W08
- Student zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości.
Weryfikacja: interakcja podczas zajęć ćwiczeniowych, ocena zadań ćwiczeniowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W09
- Student zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym.
Weryfikacja: interakcja podczas zajęć ćwiczeniowych, ocena zadań ćwiczeniowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U01
- Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami.
Weryfikacja: interakcja podczas zajęć projektowych, ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U07
- Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości.
Weryfikacja: interakcja podczas zajęć projektowych, ocena zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K02
- Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych i projektowych realizowanych w trakcie zajęć, bieżące omawianie zadań ćwiczeniowych i projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K04
- Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych i projektowych realizowanych w trakcie zajęć, bieżące omawianie zadań ćwiczeniowych i projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: