- Nazwa przedmiotu:
- Geometria wykreślna I
- Koordynator przedmiotu:
- Andrzej Bieliński, Dr
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-BU000-ISP-9301
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., przygotowanie do ćwiczeń (samodzielne rozwiązanie zagadnienia podanego na wykładzie) 10 godz., wykonanie dwóch prac projektowych 20 godz., korzystanie z literatury 5 godz., przygotowanie do zaliczania ćwiczeń i wykładów 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 45 godz. = 2 ECTS:
wykład 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., obrona prac projektowych oraz zaliczanie ćwiczeń i wykładów 15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 35 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., wykonanie dwóch prac projektowych 20 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomości z geometrii płaszczyzny (planimetria – program szkolny) jak np. wielokąty foremne i ich własności oraz związane z nimi konstrukcje, konstrukcje stycznych z punktu do okręgu, wspólnych stycznych do dwóch okręgów o różnych promieniach, inne elementarne konstrukcje z wykorzystaniem izometrii, podobieństwa i jednokładności. Elementarne wiadomości z geometrii przestrzeni (stereometria – zakres szkolny), w tym: wielościany foremne, ich własności oraz konstrukcje związane z tymi wielościanami, pojęcia równoległości i prostopadłości, kąty, odległości itp.
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Kształtowanie i rozwijanie wyobraźni przestrzennej, umiejętności logicznego myślenia i poprawnego wyciągania wniosków dotyczących układów przestrzennych. Opanowanie przez studentów zasady wzajemnie jednoznacznego odwzorowania przestrzeni na płaszczyznę przez rzutowanie, niezbędne w praktyce inżynierskiej do sporządzania i czytania rysunków. W zakresie rzutu środkowego (perspektywy)uzyskanie umiejętności kreślenia w perspektywie pionowej obrazów wielościanów wraz z przekrojami płaszczyznami szczególnie położonymi, jak również wyznaczanie perspektywy pośredniej zestawu wielościanów na podstawie planu i podanych wysokości. W przypadku rzutowania aksonometrycznego ukośnego uzyskanie umiejętności dokonania wyboru właściwego układu aksonometrycznego i wykorzystanie własności tego układu do przedstawienia obrazu wielościanu oraz bryły obrotowej, co umożliwi sporządzanie odręcznych szkiców wymienionych obiektów. W rzutach prostokątnych (rzuty Monge’a) opanowanie podstaw tego odwzorowania w zakresie konstrukcji miarowych i wyznaczania elementów wspólnych. Uzyskanie umiejętności przedstawiania w trzech rzutach (wraz z aksonometrią) wielościanów z wyciętą częścią, wykonywania przekrojów brył i wyznaczanie ich wielkości. Następnie praktyczne opanowanie zasad rozwiązywania dachów na budynkach wolnostojących i z elementem przyległym.
- Treści kształcenia:
- Elementy niewłaściwe i przestrzeń rzutowa. Odwzorowanie wzajemnie jednoznaczne przestrzeni rzutowej na płaszczyznę przez rzutowanie środkowe. Zasada odwzorowania i konstrukcje podstawowe. Perspektywa pionowa wielościanu oraz przekroje wielościanu płaszczyznami pionowymi i czołowymi. Perspektywa pośrednia zestawu wielościanów na podstawie planu i danych wysokości. Rzutowanie równoległe – niezmienniki. Rzut aksonometryczny ukośny. Układy aksonometryczne najczęściej stosowane w praktyce. Obrazy aksonometryczne wielościanów i brył obrotowych. Układy aksonometryczne sprzężone. Rzutowanie prostokątne jako szczególny przypadek rzutowania równoległego. Niezmiennik charakterystyczny tego rzutowania. Konstrukcje wyznaczania elementów wspólnych. Przenikanie wielokątów i wielościanów. Trzy rzuty wielościanu z wycięciem lub otworem. Zmiana układu odniesienia – transformacja. Zastosowanie transformacji m.in. do wyznaczania przekrojów wielościanów, wielkości kątów i odległości oraz konstrukcji prostej prostopadłej do płaszczyzny. Obroty i kłady. Rozwiązywanie dachów na budynkach wolnostojących i z elementem przylegającym.
- Metody oceny:
- Ocenianie ciągłe – zadania sprawdzające przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładu (10%). Wykonanie i zaliczenie dwóch prac projektowych (20%). Trzy 45-minutowe pisemne prace kontrolne ( dwie na ćwiczeniach, jedna w czasie wykładu) – (70%).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Bieliński A.: Geometria wykreślna Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2005;
[2] Bieliński A. i współautorzy: Ćwiczenia z geometrii wykreślnej Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2002;
[3] Grochowski B.: Geometria wykreślna z perspektywą stosowaną PWN, Warszawa 1995;
[4] Przewłocki S.: Geometria wykreślna w budownictwie Arkady Warszawa 1997.
- Witryna www przedmiotu:
- www.sc.is.pw.edu.pl/geometria
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna podstawy geometrii płaskiej i przestrzennej euklidesowej i rzutowej.
Weryfikacja: Sprawdziany pisemne.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W2
- Zna trzy metody wzajemnie jednoznacznego odwzorowania przestrzeni na płaszczyznę: rzut środkowy, rzut równoległy ukośny i rzut równoległy prostokątny.
Weryfikacja: Sprawdziany pisemne.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W01, K1_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Umie analizować relacje pomiędzy elementami przestrzeni.
Weryfikacja: Wykonanie rysunków.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt U2
- Umie stosować poznane metody do przedstawiania obrazów wielościanów.
Weryfikacja: Wykonanie i zaliczenie arkuszy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt U3
- Potrafi analizować własności brył wielościennych przedstawionych w perspektywie, aksonometrii lub rzutach Monge'a.
Weryfikacja: Arkusze i sprawdziany pisemne.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
Weryfikacja: Zaliczanie arkuszy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03
- Efekt K2
- Jest wdrożony do punktualności i przestrzegania ustalonych terminów.
Weryfikacja: Opóźnienia obniżają ocenę.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07