- Nazwa przedmiotu:
- Informatyka I
- Koordynator przedmiotu:
- Sławomir Czarnecki, dr hab. inż., prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BU000-ISP-0306
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h, studiowanie literatury i materiałów dydaktycznych pobranych ze strony www przedmiotu 20h, wykonanie zaleconych prac domowych 25h. Razem 75 godz. = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h, wykonanie zaleconych prac domowych 25h = 2 ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe30h
- Wymagania wstępne:
- Nie jest zakładana umiejętność pisania programów w żadnym ze znanych języków programowania.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność samodzielnego pisania prostych programów strukturalnych w języku Basic z użyciem własnych jak i gotowych funkcji. W trakcie kursu, w drugiej połowie semestru, treść zadań laboratoryjnych jest ściśle związana z implementowaniem własnych makr w systemie Excel oraz AutoCad. Po zakończeniu kursu, student powinien umieć samodzielnie zaproponować ciąg instrukcji poprawnie definiujących schemat działania prostego programu wykorzystującego własne jak i opracowane przez inne osoby algorytmy, funkcje lub procedury. Student powinien umieć zaimplementować sformułowane w ten sposób zadanie w języku programowania Basic, samodzielnie testować własne jak i napisane przez inne osoby programy, oceniać ich poprawność, krytycznie ustosunkowywać się do wyników numerycznych, a także usuwać zauważone w nich błędy.
- Treści kształcenia:
- Podstawy programowania strukturalnego. Zapoznanie się z graficznym interfejsem użytkownika środowiska programistycznego - edycji, kompilacji i uruchamiania programów, semantyka typów fundamentalnych i złożonych, deklaracje i definicje zmiennych, zakres ważności i czas życia zmiennych, zasłanianie nazw, podstawowe operacje wejścia i wyjścia, operatory arytmetyczne i logiczne, operator przypisania, wyrażenia warunkowe, priorytet i łączność operatorów, wyrażenia logiczne, instrukcje sterujące, tablice jedno- i dwu-wymiarowe (macierze), funkcje, przesyłanie argumentów do funkcji, przekazywanie tablic jednowymiarowych do funkcji, zwracanie rezultatu z funkcji, wywoływanie gotowych funkcji i procedur w języku Basic w systemie Excel (praca z arkuszami, skoroszytami, komórkami, ciągami znaków typu String) oraz AutoCAD (rysowanie linii, wstawianie punktów, obliczanie długości lub wartości innych parametrów wyselekcjonowanych na rysunku figur geometrycznych, wstawianie tabel, kot, itp.)
Zastosowania: sumowanie szeregów, algebra wektorowo-macierzowa, itp. oraz praca z Excelem i z AutoCAD-em poprzez implementację samodzielnie napisanych makr w języku Basic. Na ostatnich dwóch laboratoriach (4 x 45 min) przewiduje się po raz pierwszy przeprowadzenie zajęć w formie wykładu-pokazu, na którym przedstawione będą podstawy języka Python 3. Wykład będzie zilustrowany między innymi pokazem kodu w języku Python tych samych zadań, które studenci implementowali wcześniej w języku Basic w środowisku Visual Studio 2017 na pierwszych pięciu laboratoriach. Niezależnie przewiduje się zaprezentowanie podstawowych pojęć i reguł gramatyki języka Python, które wyróżniają go spośród takich języków jak Basic, C/C++, C#. Przewiduje się także prezentację wykorzystania języka Python w definiowaniu własnych węzłów w języku Dynamo wspomagającego tworzenie rysunków konstrukcyjnych w trzech wymiarach w systemie Revit. Prezentacja ta stanowić będzie bardzo ważny element praktycznego wprowadzania technologii BIM do programu studiów dziennych na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej w semestrze letnim r.a. 2018/2019.
- Metody oceny:
- Ocena i zaliczenie przedmiotu zależą od liczby punktów otrzymanych z dwóch kolokwiów. Kolokwia polegają na implementacji 2 zadań na stanowiskach komputerowych. Termin kolokwium poprawkowego (w czasie sesji i tylko dla osób, które nie zdobyły dostatecznej do zaliczenia liczby punktów) ustalany jest w dogodnym dla studentów dniu sesji letniej. Po kolokwium poprawkowym nie można otrzymać oceny wyższej od oceny dostatecznej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Sławomir Czarnecki, Materiały do ćwiczeń w formacie *.pdf, oraz pliki kodów w języku Basic dostępne w sieci wydziałowej:
/mnt/eva/programy/bufor/temp_aip/INFORMATYKA 2018_2019
[2] Mirosław Lewandowski, VBA dla Excela, Helion 2004
- Witryna www przedmiotu:
- https://chmura.il.pw.edu.pl/index.php/apps/files/?dir=/Informatyka%20I&fileid=544591
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna podstawy programowania strukturalnego i semantyki wybranego języka programowania strukturalnego.
Weryfikacja: Sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi samodzielnie zaproponować ciąg instrukcji poprawnie definiujących schemat działania programu wykorzystującego własne jak i opracowane przez inne osoby algorytmy, gotowe podprogramy, funkcje lub procedury. Potrafi zaimplementować sformułowane w ten sposób zadanie w wybranym języku programowania. Potrafi samodzielnie testować własne jak i napisane przez inne osoby programy, oceniać ich poprawność, krytycznie ustosunkowywać się do wyników numerycznych, a także usuwać zauważone w nich błędy.
Weryfikacja: Sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące realizacji zadań.
Weryfikacja: Obserwacja studenta na laboratorium komputerowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06