Nazwa przedmiotu:
Podstawy Informatyki
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. R.Robert Gajewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BU000-ISP-0305
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: obecność na zajęciach 30 godz., obecność na wykładach 15 godz., zapoznanie się z literaturą 5 godz., przygotowanie do zajęć 10 godz., przygotowanie do sprawdzianów 5 godz., wykonanie pracy projektowej 5 godz., przygotowanie do testu z wykładów 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 45 godz. = 2 ECTS: obecność na ćwiczeniach 30 godz., obecność na wykładach 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 45 godz. = 2 ECTS: obecność na zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć10 godz., wykonanie pracy projektowej 5 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe30h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyjaśnienie podstawowych zasad efektywnego wykorzystywania technologii informacyjnej w budownictwie poprzez: przyswojenie i prawidłową interpretację podstawowych terminów i pojęć informatyki, wyrobienie umiejętność doboru właściwych narzędzi informatyki do rozwiązywania określonych zadań, nauczenie takiego formułowania problemów, aby dało się je rozwiązać narzędziami informatyki, orientację w nowych tendencjach i technologiach informatycznych, oraz wytworzenie nawyku uczenia się i znajdywania źródeł informacji o nowych możliwościach wykorzystania informatyki. Realizacja tych celów umożliwi studentom: doskonalenie warsztatu pracy inżyniera, poznawanie nowych źródeł informacji, efektywne korzystanie ze współczesnych form komunikacji i pozyskiwania informacji, nowoczesne i sprawne osiąganie wymaganych rezultatów z wykorzystaniem różnorodnych mediów elektronicznych, oraz wspomaganie procesu uczenia się i zdobywania informacji.
Treści kształcenia:
Główne treści przedmiotu obejmują: systematykę zagadnień informatycznych w budownictwie, podstawy działania systemów operacyjnych, informacje o zasadach działania, posługiwaniu się, możliwościach technicznych i konfiguracji współczesnego sprzętu informatycznego oraz oprogramowania stanowiących nierozłączną całość, zasady pracy sieci komputerowych, wiedzę na temat istoty informacji i jej funkcji, poprawnego interpretowania i wykorzystywania informacji, właściwego doboru źródeł informacji a także technicznych sposobów gromadzenia, przechowywania i dystrybucji informacji, oraz elementy technologii multimedialnych. Ćwiczenia w laboratorium komputerowym, których zakres jest ściśle powiązany z innymi przedmiotami, stanowią praktyczne przykłady zadań technicznych wykonywanych przez studentów z zakresu: pracy w sieci wydziałowej, zarządzania informacją zgromadzoną w postaci plików, wyszukiwania, kategoryzacji, gromadzenia i przechowywania a także dystrybucji informacji w sieci, tworzenia i konwersji grafiki rastrowej i wektorowej, przygotowywania prezentacji multimedialnych oraz tekstów naukowo-technicznych, prowadzenia obliczeń inżynierskich.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: zaliczenie trzech sprawdzianów praktycznych, wykonanie pracy projektowej, wykazanie się znajomością wiedzy teoretycznej.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Gajewski Ryszard Robert, MathCAD – obliczenia inżynierskie i programowanie, Oficyna Politechniki Warszawskiej, 2011. [2] Gajewski Ryszard Robert, Własak Lech, Podstawy Informatyki i Mathematica, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2011. [3] Olędzka Danuta, Excel w zadaniach dla studentów inżynierii lądowej, Oficyna Politechniki Warszawskiej, 2010. [4] Oulton Nicholas B., Killer Presentations: Power the Imagination to Visualise Your Point - With Power Point, How to Books, 2007. [5] Żarowska Alicja, Węglarz Waldemar, ECDL na skróty, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. [6] Żarowska-Mazur Alicja, Węglarz Waldemar, ECDL Advanced na skróty, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. Pełen wykaz literatury znajduje się na stronie przedmiotu.
Witryna www przedmiotu:
http://pele.il.pw.edu.pl
Uwagi:
Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem umiejętności prezentacyjnych zdobytych podczas kursu online pn. „Sztuka autoprezentacji i prowadzenia dyskusji”, realizowanego w ramach zad. 44 „Kompetentny wykładowca” projektu „NERW PW. Nauka – Edukacja – Rozwój – Współpraca”.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Zna teoretyczne podstawy przetwarzania informacji i jej przechowywania oraz prowadzenia obliczeń inżynierskich wraz z elementami programowania.
Weryfikacja: Sprawdziany.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W01, K1_W09, K1_W21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Posiada umiejętność korzystania ze źródeł literatury oraz zasobów Internetu dotyczących analizowanego zagadnienia.
Weryfikacja: Zaliczenie pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U17, K1_U26
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07
Efekt U2
Potrafi wybrać odpowiednie narzędzia do rozwiązania określonego problemu informatycznego i wykorzystać je w prawidłowy sposób.
Weryfikacja: Zaliczenie projektu, sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15
Efekt U3
Potrafi prowadzić obliczenia inżynierskie z wykorzystaniem takich narzędzi jak arkusz kalkulacyjny i pomocnik matematyczny.
Weryfikacja: Sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15
Efekt U4
Potrafi sformułować i oprogramować w wybranym środowisku proste algorytmy obliczeniowe.
Weryfikacja: Sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Ma świadomość konieczności samokształcenia. Potrafi komunikatywnie prezentować wyniki własnych prac.
Weryfikacja: Prace projektowe, sprawdziany.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K03, K1_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K01, T1A_K07