Nazwa przedmiotu:
Fizyka I: Symetrie w Fizyce
Koordynator przedmiotu:
Ryszard Siegoczyński, Dr hab.
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
1050-BU000-ISP-9052
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykłady 30 godz., praca własna 45 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matura ogólnokształcąca z fizyki na poziomie podstawowym.
Limit liczby studentów:
300
Cel przedmiotu:
Podstawowym celem wykładu jest zwrócenie uwagi na rolę jaką odgrywają symetrie w zrozumieniu podstawowych praw fizyki oraz możliwości, jakie dają symetrie w rozwiązywaniu konkretnych zagadnień fizycznych.
Treści kształcenia:
Cząstki i oddziaływania w przyrodzie. Unifikacja oddziaływań fundamentalnych. Najogólniejsze teorie tych oddziaływań. Zasady zachowania a symetrie przestrzeni i czasu. Własności przestrzeni i czasu w teorii względności. Zasada względności Einsteina i transformacja Lorentza. Wybrane efekty relatywistyczne: np. dylatacja czasu, skrócenie Lorentza, paradoks bliźniąt itp. Pojęcie i rola masy w mechanice relatywistycznej. Elementy fizyki jądrowej - energia wiązania, reaktor. Teoria kwantów. Podstawowe pojęcia i zasady mechaniki kwantowej - nowoczesne ujęcie. Zasada nieokreśloności Heisenberga. Funkcja falowa. Równanie Schroedingera na przykładzie bariery oraz studni potencjału. Skaningowy mikroskop tunelowy.
Metody oceny:
Egzamin pisemny i ustny. Zestaw pytań udostępniany studentom.
Egzamin:
tak
Literatura:
„Feynmana Wykłady z Fizyki” R. Feynman, „Mechanika” Ch. Kittel, ”Elektromagnetyzm” Purcell, „Mechanika kwantowa” Wichman D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki PWN 2005.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Zna podstawowe zasady fizyki.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W2
Zna podstawowe prawa mechaniki z nich wyprowadzane.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Umiejętność opisu obserwowanych zjawisk.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15