- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka budowli II BZ
- Koordynator przedmiotu:
- Agnieszka Kaliszuk-Wietecka dr inż., Artur Miszczuk dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUBZR-ISP-0004
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: 15 godz. wykładów, 30 godz. ćwiczeń projektowych, praca własna 20 godz., konsultacje, zaliczenie projektu i udział w egzaminie 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 55 godz. = 2 ECTS: 15 godz. wykładów, 30 godz. ćwiczeń projektowych, konsultacje, zaliczenie projektu i udział w egzaminie 10 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. ćwiczeń projektowych, praca własna nad projektem 20 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot prowadzony jest przy założeniu, że studenci posiadają wiedzę z przedmiotu Budownictwo Ogólne, Materiały Budowlane, Kosztorysowanie i Fizyka Budowli (sem. 5).
- Limit liczby studentów:
- 30 os/ grupę
- Cel przedmiotu:
- Student nabywa umiejętności oceny parametrów energetycznych budynków, poznaje sposoby i metody poprawy ich charakterystyki energetycznej oraz wykonywania audytu energetycznego, projektu termomodernizacji i świadectwa energetycznego. Poznaje treść podstawowych aktów prawnych dotyczących oszczędności energii w budownictwie i alternatywnych źródeł jej pozyskiwania. Nabyta wiedza jest podstawą do wykonania pracy dyplomowej.
- Treści kształcenia:
- Gospodarka niskoemisyjna, Diagnozowanie energochłonności budynków istniejących - audyt energetyczny, - świadectwo energetyczne, - termowizja.
• Termomodernizacja budynków istniejących (stan prawny).
• Zasady projektowania ocieplenia przegród zewnętrznych w budynku istniejącym.
• Metodyka napraw i wymiany izolacji przeciwwilgociowej i przeciwwodnej.
• Alternatywne źródła energii wykorzystywane w bilansie energetycznym budynku: pompa ciepła, kolektory słoneczne, kotły na paliwa odnawialne, biogaz, gaz wysypiskowy, wiatraki i małe elektrownie wodne.
• Izolacje transparentne i próżniowe.
• Rekuperacja ciepła w systemach wentylacji.
• Modyfikacje konstrukcji w kierunku zwiększenia efektywności energetycznej budynków (nadbudowy, dobudowy, przebudowy).
• Ocena efektywności termomodernizacji.
• Przykłady rozwiązań termomodernizacyjnych krajów europejskich.
- Metody oceny:
- Pracą semestralną jest wykonanie audytu i świadectwa energetycznego dla małego budynku mieszkalnego. Zajęcia kończą się kolokwium.
Końcową ocenę z przedmiotu otrzymują studenci na podstawie oceny z kolokwium i oceny z pracy semestralnej.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Skrypty , publikacje:
[1] „Budownictwo ogólne tom2” Praca zbiorowa – Arkady 2005;
[2] „Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku” 2005 L. Laskowski;
[3] „Ochrona cech energetycznych budynków Poradnik” M. Robakiewicz 2005;[4]”Izolacje cieplne. Mechanizmy wymiany ciepła, właściwości cieplne i ich pomiary” P. Furmański, T.S. Wiśniewski, J. Banaszek – ITC PW 2006;
[5] Dyrektywa Europejska EPD 2002/91/WE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków Normy, ustawy;
[6] PN-EN ISO 6946:1999;
[7] PN-B-02025;
[8] PN-EN ISO 13788:2002;
[9] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04 2002 w sprawie warunków technicznych (DzU z 2002 r. nr 75 poz.690 z późniejszymi);
[10] Ustawa 18.12.1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (DzU z 1998 r. nr 162 poz.1121 z późniejszymi zm);
[11] Miesięczniki : „Materiały budowlane”, „Izolacje”, Energia i budynek”, „Doradca energetyczny”
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- zna podstawowe zagadnienia z zakresu zrównoważonego rozwoju w budownictwie energooszczędnym.
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe, obrona i egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W01, K1_W11, K1_W12, K1_W16, K1_W19, K1_W20, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W02, T1A_W06, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- potrafi wskazać właściwe usprawnienia termomodernizacyjne oraz wykonać przegrody minimalizujące energochłonność budynków.
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe, obrona i egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U10, K1_U17, K1_U18, K1_U20, K1_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Studiuje literaturę, prasę techniczną i informację na temat zagadnień związanych z przedmiotem.
Weryfikacja: obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K06, K1_K08, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K01, T1A_K07, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02