- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie budynków według zasad zrównoważonego rozwoju
- Koordynator przedmiotu:
- Arkadiusz Węglarz, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUBZR-ISP-0002
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykłady 15 godz., ćwiczenia 30 godz., przygotowanie pracy projektowej 15 godz., nauka do kolokwium 10 godz., konsultacje i zaliczenie projektów 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykłady 15 godz., ćwiczenia 30 godz., konsultacje i zaliczenie projektów 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Praca nad projektem na zajęciach i w domu 30 godz. = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość zagadnień omawianych na przedmiocie Fizyka Budowli.
- Limit liczby studentów:
- 30 os/grupę
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami oceny i projektowania budynków według zasad zrównoważonego rozwoju.
- Treści kształcenia:
- Zagadnienia zrównoważonego rozwoju gospodarki światowej. Definicja zrównoważonego rozwoju. Odmaterializowanie produkcji i konsumpcji (Factor 4 i Factor 10). Recykling materiałów. Ograniczenie cyrkulacji węgla w przyrodzie. Przegląd uregulowań prawnych dotyczących zrównoważonego rozwoju w Budownictwie w Polsce i w Unii Europejskiej. Metody oceny oddziaływania budynku na środowisko. Zostaną omówione: Metoda LCA (Life Cycle Assessmnet), GBC 2000 (Green Building Challenge), Metoda E-audit. Ocena materiałów budowlanych w aspekcie oddziaływania na środowisko. Zostanie przedstawiona ocena wybranych procesów wytwarzania materiałów i elementów budowlanych. Zostaną omówione wskaźniki energochłonności skumulowanej dla wybranych materiałów budowlanych. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju w budownictwie. Analiza otoczenia budynku. System transportu i media. Przegląd technologii stosowanych w budownictwie w aspekcie oddziaływania na środowisko. Zostaną omówione i ocenione technologię stosowane w budownictwie w Polsce Jako kryteria oceny przyjęto: Trwałość , Energooszczędność, Ognioodporność, Akustyka, Czas budowy, Bezpieczeństwo zdrowotne – obiektów wznoszonych w danej technologii Analiza porównawcza, stopień wdrożenia energooszczędnych i ekologicznych rozwiązań materiałowych i technologicznych w Polsce. Zasady projektowania energooszczędnych budynków. Zasada ciągłości tradycji i nowoczesności, Zasada integracji objętości brył budowlanych i minimalnej powierzchni chłodzącej, Zasada racjonalnego wykorzystania energii. Zasady projektowania ekologicznych budynków. Zasada racjonalnego wykorzystania w projektowaniu budynków energii odnawialnej i naturalnych systemów energetycznych, Zasada harmonii z naturą, czyli maksymalnego wykorzystania otoczenia naturalnego i wkomponowania w nie projektowanego budynku, Zasada minimalnej szkodliwości dla zdrowia ludzkiego i otoczenia. Wytyczne projektowania budynków zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Zasady projektowania budynków pasywnych. Usytuowanie budynku i wpływ otoczenia, możliwości zastosowania rozwiązań architektonicznych i technicznych umożliwiające pasywne ogrzewanie i ochronę przez przegrzewaniem pomieszczeń latem. Minimalizacja strat ciepła przez przenikanie przez przegrody: zewnętrzne ściany, stropy, połacie dachowe, okna i drzwi oraz połączenia wymienionych przegród budynku (izolacje cieplne, wyroby o podwyższonej izolacyjności cieplnej np. energooszczędne elementy murowe, okna, szyby). System grzewczy budynków, Energooszczędne oświetlenie , Wentylacja i przygotowanie ciepłej wody użytkowej. Przykłady budynków energooszczędnych i pasywnych w krajach europejskich.
- Metody oceny:
- Wykonanie pracy projektowej polegającej na ocenie zużycia energii skumulowanej i emisji CO2 w cyklu życia domu jednorodzinnego zaproponowaniu rozwiązań modernizacyjnych i powtórnej jego ocenie. Ustna obrona projektu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Panek A., Suchecka M. Environmental friendly buildings and assessment methods, 50 Executive Committee Meeting of Energy Conservation in Buildings and Community Systems IEA, Technical Presentations, Kraków, November 2001;
[2] Panek A., Budynek a środowisko w świetle Green Building Challenge 2002, Konferencja ITB Energooszczędne Budownictwo Mieszkaniowe, Mrągowo 2002;
[3] Panek A., Górzyński J., Wymagania stawiane budownictwu przyjaznemu dla środowiska na przykładzie konkursu Green Building Challange, Gospodarka Paliwami i Energią, marzec 1999;
[4] Pogorzelski J. A., Przewodnik po PN-EN ochrony cieplnej budynków, Wydawnictwa ITB.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma niezbędną wiedzę do zaprojektowania budynków spełniających kryteria zrównoważonego rozwoju.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W16, K1_W19, K1_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W02, T1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi projektować budynki spełniające kryteria zrównoważonego rozwoju.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U10, K1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Rozumie znaczenie i potrafi stosować zasady zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
Weryfikacja: Rozmowa w czasie obrony projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03, K1_K08, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02