- Nazwa przedmiotu:
- Roboty i budowle ziemne (DS, IK)
- Koordynator przedmiotu:
- Karol Brzeziński, Dr inż., Instytut Dróg i Mostów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-ISP-0604
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., samodzielne wykonanie projektu przez studenta 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS:
wykłady 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 35 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., samodzielne wykonanie projektu przez studenta 20 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza podstawowa z zakresu: mechaniki gruntów i fundamentowania, praktyki geotechnicznej, projektowania dróg i dróg szynowych.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczonym przedmiocie student powinien być kompetentny w zakresie projektowania wykonawczego konstrukcji ziemnych, w szczególności komunikacyjnych budowli ziemnych. Powinien też posiąść umiejętność prowadzenia nadzoru i kontroli jakości wykonywanych konstrukcji ziemnych (laboratoryjnej i polowej) oraz urządzeń systemów odwodnienia.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Rodzaje i klasyfikacja budowli i robót ziemnych dróg lądowych. Budowle ziemne o funkcjach ochronnych i estetycznych. Roboty ziemne liniowe i skoncentrowane. Technologie bez wykopowe.
2. Komunikacyjne budowle ziemne. Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać drogowe i kolejowe budowle ziemne. Przepisy techniczne. Lotniskowe roboty ziemne. Roboty dla rurociągowych urządzeń przesyłowych.
3. Wymiarowanie zewnętrzne komunikacyjnych budowli ziemnych. Przekroje budowli drogowych i kolejowych. Różne typy gabarytów dróg lądowych.
4. Podstawowe wymagania jakości konstrukcji komunikacyjnych budowli ziemnych. Polskie Normy przedmiotu.
5. Stabilizacje gruntów spoiwami hydraulicznymi. Projektowanie mieszanek. Zasady technologiczne. Stabilizacja cementem i wapnem. Kruszywa do spoiw hydraulicznych. Ulepszanie gruntów rodzimych.
6. Standardy zastosowań geosyntetyków w budowlach ziemnych. Filtracja, zbrojenia. Wzmacniania geomembran. Wzmacniania podłoży nawierzchni.
7. Objętości robót ziemnych. Zestawienia objętości mas ziemnych w budowli. Bilans kosztów.
8. Systemy odwodnień komunikacyjnych budowli ziemnych. Rowy. Przepusty. Dreny. Dreny bezprzewodowe. Komory chłonne. Zbiorniki chłonno-odparowywujące.
9. Podstawowe technologie wykonawcze robót ziemnych. Odwodnienie technologiczne. Systemy zabezpieczeń stabilności budowli ziemnych. Transport pionowy mas ziemnych.
Ćwiczenia - sporządzenie założeń technicznych konstrukcji budowli ziemnej zadanego typu. Ćwiczenie projektowe jest ściśle związane z projektami dróg kołowych lub szynowych wykonywanych przez studentów na odpowiednich semestrach.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta to systematyczna kontrola postępu wykonywania zadanego, indywidualnego tematu ćwiczenia projektowego oraz końcowa ocena całego ćwiczenia projektowego dopuszczająca do egzaminu. Testowy egzamin pisemny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Mechanika gruntów. S. Pisarczyk. Oficyna Wydawnicza PW, 1999r;
[2] Budowle i roboty ziemne. K. Gradkowski, OW-PW 2013;
[3] Odwodnienie komunikacyjnych budowli ziemnych. K. Gradkowski, PW 2006r.
[4] Normy PN-S-02205 i PN-B-06050 Roboty ziemne.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.il.pw.edu.pl/~kbrz/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Potrafi zaprojektować i zbudować obiekty infrastruktury komunikacyjnej.
Weryfikacja: Egzamin i praktyczne wykonanie projektu zadanego obiektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W08, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt W2
- Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania i budowy konstrukcji ziemnych a w szczególności komunikacyjnych budowli ziemnych.
Weryfikacja: Egzamin i sporządzenie projektu wybranego obiektu infrastruktury.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W06, K1_W07, K1_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi aranżować i nadzorować proces realizacji inwestycji z zakresu inwestycji infrastruktury komunikacyjnej.
Weryfikacja: Przedłożenie operatu technicznego projektu budowlanego obiektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U19, K1_U20, K1_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U13, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U14
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Jest w stanie współpracować z grupą ekspertów od planowania inwestycji infrastrukturalnych z uwzględnieniem ich oddziaływania na środowisko naturalne.
Weryfikacja: Zachowanie w grupie wykonującej ćwiczenie projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K01, T1A_K02
- Efekt K2
- Jest kompetentny w zakresie skutków społecznych wynikających z realizacji inwestycji infrastrukturalnych.
Weryfikacja: Analiza założeń wykonywanego ćwiczenia projektowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K08, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01, T1A_K02
- Efekt K3
- Rozumie znaczenie odpowiedzialności w działalności inżynierskiej i jest świadomy odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i zespołu.
Weryfikacja: Analiza zachowań i statusu hierarchicznego w grupie studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02, K1_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K05, T1A_K07