- Nazwa przedmiotu:
- Technologia kompozytów polimerowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Andrzej Garbacz, prof PW, dr inż. Tomasz Piotrowski, mgr inż. Kamil Załęgowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIPB-ISP-0606
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład - 10h,
laboratorium - 10h,
ćwiczenia - 10h,
przygotowanie do laboratorium i ćwiczeń - 5h,
zapoznanie z literaturą - 5h,
przygotowanie i obrona sprawozdania z laboratorium - 5h,
przygotowanie i przedstawienie pracy semestralnej (referat, prezentacja) - 5h,
przygotowanie do egzaminu i egzamin - 5h,
RAZEM 55h = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład - 10h,
laboratorium - 10h,
ćwiczenia - 10h,
RAZEM 30h = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- laboratorium - 10h,
ćwiczenia - 10h,
przygotowanie do ćwiczeń i laboratorium - 5h,
przygotowanie i obrona sprawozdania z laboratorium - 5h,
RAZEM 30h = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium10h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza na temat podstaw chemii polimerów.
Wiedza na temat podstawowych materiałów w technologii betonu.
Znajomość metodyki badań jakości składników betonu i badań wytrzymałościowych kompozytu.
Umiejętność wykonywania próbek z zapraw i betonów do badań laboratoryjnych.
Umiejętność analizy statystycznej zbioru danych i prezentacji wyników oraz formułowania wniosków.
Zaliczone przedmioty:
Chemia budowlana, Materiały budowlane I i II.
- Limit liczby studentów:
- max 2 x grupa laboratoryjna 12-16 osób
- Cel przedmiotu:
- Celami przedmiotu są:
- znajomość podstawowych zagadnień związanych z technologią budowlanych kompozytów polimerowych;
- projektowanie, wytwarzanie, stosowanie, utylizacja;
- świadomość zasad BHP przy pracach z budowlanymi kompozytami polimerowymi;
- umiejętność projektowania wybranych budowlanych kompozytów polimerowych;
- opanowanie wybranych technik eksperymentalnych;
- umiejętność statystycznego opracowanie wyników badań laboratoryjnych;
- umiejętność przedstawienia wybranej tematyki w formie referatu i prezentacji.
- Treści kształcenia:
- Wykłady: Ogólna charakterystyka, podstawowe składniki i podział polimerów. Reakcje zachodzące podczas polimeryzacji. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy stosowaniu polimerów. Tworzywa sztuczne. Betonopodobne kompozyty polimerowe(PC) i polimerowo-cementowe(PCC); podział, skład, metody otrzymywania, zakres stosowania. Kształtowanie struktury w procesach wytwarzania. Charakterystyka techniczna poszczególnych typów kompozytów polimerowych. Elementy prefabrykowane z betonów żywicznych i sztucznych marmurów – rodzaje, technologie wytwarzania. Wykorzystanie kompozytów polimerowych we wzmacnianiu, naprawach i ochronie budowli przed korozją: impregnacja, iniekcja, powłoki ochronne, wykładziny, polimery zbrojone włóknami (FRP). Dobór kompozytów i wytyczne ich stosowania z zachowaniem zasady kompatybilności. Technologiczne aspekty stosowania kompozytów polimerowych na placu budowy. Ocena przydatności kompozytów polimerowych dla budownictwa; dokumenty normalizacyjne i metodyka badań. Trendy rozwojowe. Laboratorium: Projektowanie składu kompozytów PCC i PC.; wykonywanie próbek z kompozytów PCC i PC; badania wytrzymałościowe w laboratorium. Statystyczna analiza wyników badań. Analiza i charakterystyka procesu polimeryzacji – badanie przewodności elektrycznej, lepkości i czasu wiązania.
- Metody oceny:
- Wykłady: egzamin pisemny – test.
Ćwiczenia i laboratorium: ocenianie ciągłe – obecność i czynny udział w laboratorium, obrona sprawozdania z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych, praca semestralna – prezentacja referatu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Czarnecki L., Broniewski T., Henning O., Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa 1994;
[2] Chemia polimerów, Praca zbiorowa pod redakcja Z.Florjańczyka i S.Penczaka, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej;
[3] Czarnecki L., Betony żywiczne, Arkady, Warszawa 1982;
[4] Boczkowska A., Kapuściński J., Lindemana A., Witemberg-Perzyk D., Wojciechowski S., Kompozyty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003;
[5] Czarnecki L., łukowski P., Garbacz A., Chmielewska B., Ćwiczenia laboratoryjne z chemii budowlanej, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2001;
[6] Czarnecki L., Emmons P., Naprawa i ochrona konstrukcji betonowych, Polski Cement, Kraków 2002;
[7] Fagerlund G., Trwałość konstrukcji betonowych, Arkady, Warszawa 1997;
[8] Osiecka E., Materiały Budowlane. Tworzywa sztuczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005;
[9] Chanda M., Roy S.K., Industrial polymers, speciality polymers and their applications, Plastics Eginnering Series, CRC Press Taylor & Francis Group, 2009;
- Witryna www przedmiotu:
- http://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=15
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień związanych z technologią budowlanych kompozytów polimerowych. Przedstawia klasyfikację budowlanych kompozytów polimerowych, opisuje ich podstawowe właściwości, wskazuje odpowiednie zastosowanie (użyteczność) z uwzględnieniem trwałości i ekologii.
Weryfikacja: Egzamin pisemny - test.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W10, K1_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt W2
- Ma wiedzę na temat doboru źródeł informacji o budowlanych kompozytach polimerowych (normy, rozporządzenia, publikacje naukowe, patenty, wytyczne projektowania, wykonywania i stosowania). Ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego w aspekcie przeprowadzenia badań patentowych.
Weryfikacja: Ocena przygotowania i przedstawienia zespołowej pracy semestralnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W21, K1_W22, K1_W24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W04, T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi przeprowadzić laboratoryjny program eksperymentalny na poziomie inżynierskim obejmujący: opracowanie programu badań, zaprojektowanie składu kompozytów polimerowych do badań, wykonanie próbek do badań, przeprowadzenie badań, zestawienie i statystyczną analizę wyników badań, ocenę wyników badań i sformułowanie wniosków.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania i sprawności działania w pracy w laboratorium; ocena przygotowania i obrony indywidualnego sprawozdania z ćwiczeń i laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U11, K1_U18, K1_U21, K1_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15
- Efekt U2
- Potrafi przygotować w formie referatu i przedstawić w formie prezentacji zespołową pracę semestralną na wybrany temat z zakresu technologii kompozytów polimerowych.
Weryfikacja: Ocena przygotowania i przedstawienia zespołowej pracy semestralnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U18, K1_U21, K1_U26
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi współpracować w zespole podczas wykonania zadania badawczego w trakcie prac w laboratorium. Potrafi samodzielnie przygotować i obronić sprawozdanie z ćwiczeń i laboratorium, w którym samodzielnie i rzetelnie opracuje wyniki badań eksperymentalnych i przedstawi wnioski. Jest przygotowany do zespołowego opracowania wybranego tematu w ramach pracy semestralnej i zaprezentowania jego wyników w sposób komunikatywny i zgodny z zasadami normowymi.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania i sprawności działania w zespołowej pracy w laboratorium; kontrola czy wszyscy członkowie zespołu badawczego wykazują biegłość w zakresie wszystkich elementów badania; ocena przygotowania i obrony indywidualnego sprawozdania z ćwiczeń i laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K02, K1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K07