- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria komunikacyjna I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inź. Andrzej Brzeziński, mgr inż. Katarzyna Kleszczewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BU000-IZP-0441
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady 20, ćwiczenia 10, zapoznanie z literaturą 30, przygotowanie do egzaminu, udział w konsultacjach i egzamin 20, przygotowanie do ćwiczeń i udział w konsultacjach 20. Razem 100h = 4 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady 20, ćwiczenia 10, konsultacje 5, egzamin 2.
Razem 37h = 1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia 10, przygotowanie do ćwiczeń i udział w konsultacjach 20. Razem 30h = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład20h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstawowych zasad planowania systemów transportowych i ich infrastruktury oraz projektowania obiektów inżynierii komunikacyjnej tj. dróg samochodowych i dróg szynowych. -Zdobycie umiejętności projektowania najprostszych obiektów komunikacyjnych takich jak droga lokalna, parking, odcinek drogi szynowej. -Przekazanie informacji niezbędnych do przemyślanego wyboru specjalności na dalszych studiach. -Stworzenie przyszłym studentom specjalności Inżynieria Komunikacyjna wyjściowej bazy wiedzy dla przedmiotów specjalistycznych studiowanych na dalszych semestrach.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY: Wybrane zagadnienia planowania systemów transportu: -Podstawy planowania systemów transportu. -Polityka transportowa i strategie rozwojowe. -Transport miejski i zamiejski. -Węzły transportowe. -Transport a środowisko. -Perspektywy postępu w transporcie. Podstawy projektowania infrastruktury systemów transportowych: -Zasady projektowania dróg samochodowych. -Elementy inżynierii ruchu drogowego. -Zasady eksploatacji dróg samochodowych. -Podstawy konstrukcji dróg szynowych. -Zasady projektowania dróg szynowych. -Zasady projektowania lotnisk.
Ćwiczenia: w sem 5 - Zespołowe zadanie z zakresu inżynierii komunikacyjnej; w sem 6 - projekt z dróg kołowych (10 godz.); projekt z dróg szynowych (6 godz.); laboratorium komputerowe - symulacja ruchu (4 godz.).
- Metody oceny:
- Wykłady: egzamin testowy pisemny trwający 45 min. Egzamin obejmuje 15 pytań pogrupowanych tematycznie proporcjonalnie do liczby godzin wykładów. Za prawidłową odpowiedź ma każde pytanie uzyskuje się 1 pkt (max. 15 pkt z całego testu). Zaliczenie egzaminu wymaga uzyskania co najmniej 8 pkt.
Skala ocen:
0-7 pkt - 2,0;
8-9 pkt - 3,0;
10 pkt - 3,5;
11-12 pkt - 4,0;
13 pkt - 4,5;
14-15 pkt - 5,0.
Ćwiczenia: w sem. 5 - zaliczenie na podstawie przedstawionej prezentacji; w sem. 6 - zaliczenie dwóch projektów związanych z drogami kołowymi i szynowymi, gdzie ocena końcowa jest ustalona jako średnia ważona ocen cząstkowych, z których każda musi być pozytywna. Ocena łączna jest ustalana dla każdego semestru oddzielnie: na sem. 5 jako średnia ważona z egzaminu (waga 0,50) i z ćwiczeń (waga 0,50); na sem. 6 na podstawie ocen z projektów (waga 0,60 dla projektu z dróg kołowych i 0,40 dla projektu z dróg szynowych).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Wykłady: Prezentacje do poszczególnych wykładów udostępnione na stronie internetowej Zakładu IK.
- Witryna www przedmiotu:
- www.il.pw.edu.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna podstawy projektowania dróg samochodowych i urządzeń transportu zbiorowego. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji transportowych na środowisko. Ma podstawową wiedzę w zakresie zagadnień powiązanych z kierunkiem budownictwo w szczególności urbanistyki.
Weryfikacja: egzamin, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W07, K1_W16, K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Umie zaprojektować wybrane elementy projektu drogowego i transportu zbiorowego. Ma kompetencje do wykonania badań terenowych. Potrafi korzystać z podstawowych norm, rozporządzeń oraz wytycznych projektowania, wykonywania dróg i ich elementów.
Weryfikacja: egzamin, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U07, K1_U12, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące realizacji zadań. Rozumie znaczenie i potrafi stosować zasady zrównoważonego rozwoju w inżynierii komunikacyjnej. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Weryfikacja: egzamin, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01, K1_K08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05