- Nazwa przedmiotu:
- Mediacje i sądownictwo polubowne
- Koordynator przedmiotu:
- ks. dr Jacek Połowianiuk
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1180-BU000-ISP-9266
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 30 godz. wykładów, 20 godz. studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie ma wymagań wstępnych.
- Limit liczby studentów:
- 80 os.
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie prawnych, społecznych i psychologicznych uwarunkowań podejmowania mediacji, w szczególności w sferze publicznej. Analiza instytucji mediacji jako alternatywnej metody rozwiązywania sporów (ADR). Przedstawienie, poza analizą regulacji prawnych z punktu widzenia mediacji.
- Treści kształcenia:
- 1.Istota mediacji, w tym w sferze publicznej.
2.Mediacja jako instytucja alternatywnego rozwiązywania sporów (ADR).
3.Sposoby zarządzania konfliktami i ich rozwiązywania, w tym sferze publicznej.
4.Techniki wywierania wpływu i komunikacja w procesie mediacji.
5.Wybór strategii prowadzenia mediacji, w tym w sferze publicznej.
6.Ryzyka w procesie mediacji i sposoby przeciwdziałania zagrożeniom sprawnego przebiegu mediacji.
7.Zakres przedmiotowy działań mediacyjnych w sferze publicznej.
8.Mediacje w postępowaniu sądowym.
9.Mediacje przed organami administracji.
10.Mediacje w świetle prawa karnego i procedury karnej.
11.Dokumenty w procesie mediacji i technika ich sporządzania.
12.Mediator i stosowanie dobrych praktyk w mediacji.
13.Przyszłość mediacji.
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne w formie testowo -opisowej. Test z położeniem nacisku na pytania otwarte, celem weryfikacji założeń dydaktycznych polegających na wypracowaniu umiejętności problemowego podejścia do stawianych zagadnień. Proporcje pytań otwartych do problemowych: 60% do 40%.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] M. Tabernacka, — Negocjacje i mediacje w sferze publicznej,, Warszawa, 2009, Wolters Kluwer Polska;
[2] R. Raszewska-Skałecka, M. Tabernacka — Mediacje w społeczeństwie otwartym,, Warszawa, 2012, Gaskor;
[3] Ch. W. Moore — Mediacje. Praktyczne sposoby rozwiązywania konfliktów, Warszawa, 2009, Wolters Kluwer Polska;
[4] M. Białecki — Mediacja w postępowaniu cywilnym,, Warszawa, 2011, Wolters Kluwer Polska.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna prawne, społeczne i psychologiczne uwarunkowania podejmowania mediacji, w szczególności w sferze publicznej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
Weryfikacja: Dyskusja na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06