- Nazwa przedmiotu:
- Drogi szynowe II (DS, IK)
- Koordynator przedmiotu:
- Wojciech Oleksiewicz, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MSP-0307
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 30 godzin,
ćwiczenia projektowe 15 godzin,
samodzielna praca nad projektem 15
studiowanie literatury przedmiotu 5
nauka do egzaminu 10
Razem 75 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład 30 godzin,
ćwiczenia projektowe 15 godzin,
Razem 45 godzin = 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- ćwiczenia projektowe 15 godzin,
samodzielna praca nad projektem 15
studiowanie literatury przedmiotu 5
nauka do egzaminu 10
Razem 45 godzin = 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Drogi szynowe I
- Limit liczby studentów:
- brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Poznanie warunków technicznych projektowania modernizacji tras kolejowych i tramwajowych w zakresie ich układu geometrycznego i konstrukcji nawierzchni.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (30 godz.):
Warunki techniczne projektowania modernizowanych tras kolejowych – 21 g. 1.Zasady kształtowania układu geometrycznego tras kolejowych na szlakach i stacjach wynikające ze Specyfikacji Technicznych Interoperacyjności (TSI).
2. Zasady wyboru konstrukcji nawierzchni w torach i rozjazdach na modernizowanych trasach kolejowych.
B) Warunki techniczne projektowania modernizowanych tras tramwajowych – 9 g. 1.Zasady kształtowania układu geometrycznego modernizowanych tras tramwajowych na szlakach w węzłach rozjazdowych i na pętlach..
2. Zasady wyboru konstrukcji i utrzymania nawierzchni w torach i rozjazdach na modernizowanych trasach tramwajowych z uwzględnieniem redukcji hałasu i wibracji poprzez stosowanie izolacji wibroakustycznej, szlifowanie i smarowanie szyn.
Ćwiczenia projektowe (15 g.):
Opracowanie ustalonych fragmentów dokumentacji projektowej w zakresie tematyki wykładów dla odcinka trasy kolejowej oraz wymiarowania konstrukcji nawierzchni bezpodsypkowej.
- Metody oceny:
- Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0).
Ćwiczenia: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania (1 - układ geometryczny trasy i 2 – konstrukcja) oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podręczniki:
1. S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf
2. Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001.
3. Standardy techniczne i Instrukcje wewnętrzne PKP PLK powołane na wykładach i ćwi-czeniach - http://www.plk-sa.pl/dla-klientow-i-kontrahentów/akty-prawne-i-przepisy/regulacje-wewnętrzne/.
"
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna konstrukcje dróg szynowych, zasady kształtowania ich trasy oraz procesy budowy i utrzymania infrastruktury torowej kolei, metra i tramwajów.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W11_IK, K2_W21_IK, K2_W22_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Umie interpretować zasady budownictwa komunikacyjnego w odniesieniu do dróg szynowych.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U11_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi interpretować oddziaływania pomiędzy pojazdem szynowym i torem z uwagi na znaczenie dla przewozów pasażerskich i towarowych oraz oddziaływania na środowisko.
Weryfikacja: egzamin oraz ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02