Nazwa przedmiotu:
Inżynieria ruchu I
Koordynator przedmiotu:
Piotr Olszewski, prof. dr hab. inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-MSP-0407
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykłady 12 godz., ćwiczenia projektowe 18 godz., studia i przygotowanie do zaliczenia 5 godz., praca nad projektem 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 33 godz. = 1,5 ECTS: wykłady 12 godz., ćwiczenia projektowe 18 godz., konsultacje 3 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 33 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 18 godz., praca nad projektem 15 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład12h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt18h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości i umiejętności opanowane w ramach przedmiotu „Inżynieria komunikacyjna” (Studia I stopnia, rok II sem. 3 i 4).
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji urządzeń komunikacyjnych.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Przegląd podstaw inżynierii ruchu. 2. Współczesne cele i podejście do zagadnień organizacji ruchu i parkowania. 3. Użytkownicy dróg i pojazdy - charakterystyka systemu „droga-kierowca-pojazd”. 4. Metody i techniki badań ruchu. 5. Analizy i modele ruchu. 6. Podstawy analizy przepustowości: drogi dwupasowe, skrzyżowania z sygnalizacją. 7. Zarządzanie ruchem: cele i środki. 8. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu, obliczanie programu sygnalizacji. 9. Potrzeby i organizacja parkowania. 10. Charakterystyka i organizacja ruchu pieszego i rowerowego. 11. Bezpieczeństwo ruchu drogowego i środki jego poprawy. Projekt: Przeprowadzenie inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach. Projekt sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji wraz z analizą przepustowości. Projekt czasowej organizacji ruchu.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta na podstawie: • Sprawozdania z przeprowadzenia inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach. • Projektu sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji świetlnej. • Kolokwium pisemnego.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego – teoria i praktyka”. WKiŁ, Warszawa 2008, [2] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną” – GDDKiA Warszawa 2004, [3] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej” – GDDKiA Warszawa 2004, [4] „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach” – Dz. U. RP, załącznik do nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
Witryna www przedmiotu:
http://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=53
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Zna podstawy inżynierii ruchu, współczesne cele i podejście do zagadnień organizacji ruchu i parkowania oraz charakterystykę systemu „droga-kierowca-pojazd”.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W13_IK, K2_W15_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Efekt W2
Zna metody i techniki badań ruchu, analizy i modele ruchu oraz podstawy analizy przepustowości dróg i skrzyżowań.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W15_IK, K2_W18_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W09
Efekt W3
Zna cele i środki zarządzania ruchem, zasady obliczanie programu sygnalizacji świetlnej, zasady organizacja parkowania, organizacji ruchu pieszego i rowerowego oraz środki poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W15_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi przeprowadzić inwentaryzację skrzyżowania i pomiary ruchu na jego wlotach.
Weryfikacja: Raport pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U13_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11
Efekt U2
Potrafi wykonać projekt sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji wraz z analizą przepustowości oraz wykonać projekt czasowej organizacji ruchu.
Weryfikacja: Raport pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U16_IK, K2_U19_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi prowadzić konsultacje społeczne dotyczące projektów organizacji ruchu
Weryfikacja: Dyskusja w grupie
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K07