- Nazwa przedmiotu:
- Budowle podziemne (DS, IK)
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Anna Siemińska – Lewandowska, mgr inż. Urszula Tomczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MSP-0313
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 25 godz. = 1 ECTS: wykłady 15 godz., studia literatury i przygotowanie do zaliczenia 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 15 godz. = 0,6 ECTS: wykład 15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami budowy tuneli drogowych i podziemnych parkingów.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Metoda berlińska budowy tuneli.
2. Metoda stropowa budowy tuneli i dużych obiektów podziemnych.
3. Technologia ścian szczelinowych.
4. Metoda tarczowa - tarcze - klasyfikacja, konstrukcja tarcz zmechanizowanych TBM, zasady drążenia tuneli tarczą.
5. Monitorowanie oddziaływania głębokich wykopów i tuneli na obiekty sąsiednie i środowisko.
- Metody oceny:
- Zaliczenie pisemne z tematyki wykładów i podanej literatury.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Stamatello H. – Tunele i miejskie budowle podziemne;
[2] Bartoszewski, Lessaer – Tunele i przejścia podziemne w miastach;
[3] Jarominiak – Lekkie konstrukcje oporowe;
[4] Wiłun Z. – Zarys geotechniki;
[5] Warunki techniczne wykonywania ścian szczelinowych, wydanie III – Instytut Badawczy Dróg i Mostów;
[6] B.P. Metroprojekt: Wydzielenia geotechniczne i normowe wartości parametrów gruntów występujących w rejonie I linii metra w Warszawie;
[7] Dembicki E. – Parcie, odpór i nośność gruntu;
[8] Siemińska-Lewandowska A. – Głębokie wykopy,projektowanie i wykonawstwo;
[9] Prasa techniczna: Inżynieria i Budownictwo, Budownictwo Górnicze i Tunelowe, Tunneling and underground Space Technology, Tunnels and Tunnelling, Tunel.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wektor.il.pw.edu.pl/~idim/zgibp/zbp
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma wiedzę o metodach budowy tuneli drogowych i podziemnych parkingów.
Weryfikacja: na podstawie zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W11_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi wybrać właściwą technologię i metodę wykonania tunelu drogowego oraz podziemnego parkingu.
Weryfikacja: na podstawie zaliczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U12_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U18
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Ma świadomość konieczności współpracy w obszarze zagadnień budownictwa podziemnego.
Weryfikacja: w pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07