Nazwa przedmiotu:
Komputerowe wspomaganie projektowania budowli podziemnych
Koordynator przedmiotu:
dr hab.inż. Monika Mitew-Czajewska
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
1080-BU000-MSP-0508
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz., przygotowanie do zajęć projektowych 10 godz., zapoznanie z literaturą 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1,2 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 30 godz. = 1,2 ECTS: ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe30h
Wymagania wstępne:
Przedmiot przeznaczony jest dla studentów studiujących specjalizację Mosty i Budowle Podziemne. Wymagane jest zaliczenie następujących przedmiotów: geologia, geotechnika, wytrzymałość materiałów, mechanika budowli, podstawy budownictwa podziemnego, budowle podziemne.
Limit liczby studentów:
30 osób
Cel przedmiotu:
Przekazanie wiedzy niezbędnej do projektowania. Podstawy teoretyczne oraz umiejętności praktycznego zastosowania oprogramowania do projektowania budowli podziemnych i różnego typu konstrukcji geotechnicznych, tj. posadowienia budowli, zabezpieczenia głębokich wykopów, tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych, zabezpieczenia stateczności zboczy, konstrukcji oporowych.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym: Omówienie oraz wykonanie ćwiczeń projektowych z wykorzystaniem istniejących i dostępnych programów komputerowych służących do analizy różnorodnych zagadnień geotechnicznych: - posadowienie bezpośrednie i pośrednie - 4 godziny; - stateczność zboczy, grunt zbrojony (metody klasyczne oraz MES) – 6 godzin; - konstrukcje oporowe, przyczółki – 4 godziny; - zabezpieczenie ścian głębokich wykopów (metoda klasyczna oraz metoda parć zależnych) – 2 godziny; - metoda elementów skończonych w zastosowaniu do modelowania ścian głębokich wykopów oraz tuneli – 8 godzin; - wpływ drążenia tunelu na istniejącą zabudowę (klasyczne metody analizy oraz MES) – 4 godziny; Omówienie zasad działania (generowanie modelu) oraz istniejących modeli podłoża w odniesieniu do programów MES: PLAXIS oraz GEO5 – 2 godziny.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta na podstawie ćwiczeń projektowych wykonywanych w laboratorium komputerowym. Jest możliwość kontynuowania tematyki w ramach pracy dyplomowej, np. poprzez wykorzystanie poznanego oprogramowania do modelowania zagadnień podejmowanych w pracy dyplomowej.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Plaxis User’s and theoretical manual; [2] Geo5 Podręcznik użytkownika, Fine; [3] Geo5 Podręcznik teoretyczny, Fine; [4] Experienced Plaxis users course, Prague 2003; [5] Potts D., Zdravković L - Finite element analysis in geotechnical engineering. Theory [6] Potts D., Zdravković L - Finite element analysis in geotechnical engineering. Application [7] Jarominiak A. – Lekkie konstrukcje oporowe; [8] Wiłun Z. – Zarys geotechniki; [9] B.P. Metroprojekt: Wydzielenia geotechniczne i normowe wartości parametrów gruntów występujących w rejonie I linii metra w Warszawie; [10] Ou Ch. - Deep excavation. Theory and practice [11] Puller M. - Deep excavation [12] strony internetowe: www.finesoftware.pl oraz www.plaxis.nl
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Student ma wiedzę o projektowaniu posadowienia, tuneli i budowli podziemnych.
Weryfikacja: Na podstawie wykonywanych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W10, K2_W12_MiBP, K2_W13_MiBP, K2_W15_MiBP, K2_W16_MiBP, K2_W17_MiBP
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi przeanalizować i zaprojektować elementy posadowienia budowli, konstrukcje oporowe, obudowy głębokich wykopów i tuneli.
Weryfikacja: Na podstawie wykonywanych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U08, K2_U14_MiBP, K2_U17_MiBP, K2_U18_MiBP, K2_U19_MiBP, K2_U21_MiBP
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U05, T2A_U02, T2A_U15, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U04, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi ocenić oddziaływania i skutki oddziaływań budowli podziemnych i głębokich wykopów na otoczenie.
Weryfikacja: Na podstawie wykonywanych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02