- Nazwa przedmiotu:
- BIM - Integracja procesów projektowania budowlanego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ireneusz Czmoch
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1080-BU000-MSP-0571
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia (laboratorium komputerowe) 30 godz., praca własna i przygotowanie pracy projektowej 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe30h
- Wymagania wstępne:
- Umiejętności w zakresie oprogramowania CAD (AutoCAD), BIM (Revit), analiz konstrukcyjnych (Robot Structural Analysis).
Znajomości formatu IFC.
Wiedza na temat zasad projektowania konstrukcji betonowych, stalowych, drewnianych.
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa 15-30 osobowa
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot to połączenie teorii i praktyki.
Cele przedmiotu:
- poznanie procedur, narzędzi, technik i standardów w zarządzaniu procesami projektowanie BIM.
- poznanie zasad modelowania i przepływu informacji z pomocą modeli BIM 3D+.
- poznanie zasad współpracy, komunikacji w procesie projektowania w ramach koncepcji OpenBIM
- Treści kształcenia:
- Główne zagadnienia omawiane i ćwiczone w trakcie zajęć.
1. Wprowadzenie do procesów projektowania budowlanego.
2. Standardy i procedury BIM wspomagające przepływ informacji. Normy ISO, brytyjskie, skandynawskie. Stan standaryzacji w Polsce.
3. Od ogółu do szczegółu - Etapy prac projektowych oraz ich poziomy szczegółowości.
4. EIR - Wymagania inwestora dotyczące BIM; Analiza przykładowych i przygotowanie własnych.
5. BEP - BIM Execution Plan - Teoria i praktyka. (Zarządzanie projektem, obiegiem dokumentów i modeli. Zatwierdzanie i akceptacja informacji. Role i odpowiedzialności Procedury. Standaryzacja i kodyfikacja nazw: modeli, elementów, plików, dokumentacji.)
6. CDE (wspólne środowisko danych) na przykładzie thinkproject, BIMsync.
7. Praktyczna realizacja procesu inwestycyjno-projektowo-budowlanego w technologii BIM
8. Przygotowanie projektu z pomocą narzędzi, procedur i standardów BIM, od modelu bryłowego (LOD 100), poprzez model przetargowy (LOD 200), model technicznych (LOD 300) do modelu powykonawczego (LOD 400). Zagadnienia poruszane i ćwiczone w trakcie prac projektowych: Współrzędne lokalne i globalne. Koordynacja modeli branżowych. Warianty projektowe jako narzędzia zarządzania i podziału projektu. Współpraca modelu Revit z różnymi formatami plików w celu wymiany informacji. Komunikacja między projektantami i osobami zarządzającymi projektem BIM. Procedury i narzędzia koordynacji międzybranżowej.
- Metody oceny:
- Sprawdziany testowe (2-3) z wiedzy teoretycznej, dotyczące poszczególnych części zajęć.
Przygotowanie zespołowej pracy projektowej wraz z dokumentacją procesu BIM.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura zostanie przygotowana i przedstawiona na zajęciach.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Współpraca oraz podział zadań jest podstawą efektywnej pracy zespołu projektowego.
Obecność na zajęciach w pracowni komputerowej jest obowiązkowa.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Student zna i rozumie zasady prawidłowej budowy wirtualnych przestrzennych modeli obiektów budowlanych.
Weryfikacja: sprawdzian praktyczny i praca projektowa / practical test and project work
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Student potrafi posługiwać się technikami informatycznymi: przygotować modele BIM 3D, wykonać analizy oraz interpretować wyniki analiz statyczno - wytrzymałościowych.
Weryfikacja: sprawdzian praktyczny i praca projektowa / practical test and project work
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Student potrafi współpracować w zespole projektowym, prawidłowo realizując powierzone jemu zadania.
Weryfikacja: zespołowa praca projektowa / project work prepared by a team
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04