- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu II
- Koordynator przedmiotu:
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowy dla specjalizacji Planowanie i Inżynieria Ruchu
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MSP-0431
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady 12 h, ćwiczenia projektowe 18 h, przygotowanie sprawozdań i projektu 15 h, konsultacje 5 h. Razem 50 h.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady 12 h, ćwiczenia projektowe 18 h, konsultacje 5 h. Razem 35 h = 1,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia projektowe 18 h, przygotowanie sprawozdań i projektu 12 h. Razem 30 h = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład12h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt18h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości i umiejętności opanowane w ramach przedmiotów:
„Inżynieria komunikacyjna” (Studia I stopnia, rok II, sem. 3 i 4);
„Inżynieria ruchu I” (Studia II stopnia, rok I, sem. 1).
- Limit liczby studentów:
- brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania zaawansowanych metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji urządzeń komunikacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (12 godz.):
Zaawansowane metody badań i pomiarów ruchu: techniki detekcji, analiza obrazu, pomiary prędkości, pojazdy śledzone, automatyczna detekcja zdarzeń.
Analizy statystyczne danych z pomiarów ruchu, statystyczna ocena skuteczności spowalniania ruchu .
Mikroskopowe i makroskopowe modele ruchu. Modele symulacyjne.
Metody analizy przepustowości i oceny warunków ruchu: autostrady i węzły, odcinki przelatania, skrzyżowania bez sygnalizacji, ronda.
Sterowanie ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej: optymalizacja sterowania, koordynacja sygnalizacji, sterowanie obszarowe.
Parkowanie: badania akumulacji i czasów parkowania, szacowanie potrzeb i zarządzanie parkowaniem.
Projekt (18 godz.):
Przeprowadzenie pomiarów prędkości pojazdów i ich opracowanie statystyczne.
Analiza przepustowości drogi: odcinek międzywęzłowy, odcinek przeplatania, pas włączeń, pas wyłączeń, skrzyżowanie bez sygnalizacji/rondo.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie:
• Sprawozdania z przeprowadzonych pomiarów prędkości i z ich analizy statystycznej.
• Obliczeń przepustowości i warunków ruchu dla zadanych przypadków: odcinek międzywęzłowy drogi, odcinek przeplatania, pas włączeń/wyłączeń, skrzyżowanie bez sygnalizacji/rondo.
• Kolokwium zaliczeniowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka”. WKiŁ, Warszawa 2008,
„Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej” – GDDKiA Warszawa 2004,
„Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach” – Dz. U. RP, załącznik do nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma pogłębioną wiedzę w zakresie inżynierii ruchu drogowego i zarządzania ruchem. Ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu elementów infrastruktury komunikacyjnej.
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu oraz sprawdzian z materiału wykładowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W14_IK, K2_W15_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi zaplanować i zaprojektować rozwiązania elementów infrastruktury komunikacyjnej zgodnie z zasadami inżynierii ruchu drogowego i z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, używając właściwych narzędzi obliczeniowych i modelowych z dziedziny inżynierii ruchu drogowego.
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu oraz sprawdzian z materiału wykładowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U11_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19
- Efekt U2
- Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu inżynierii ruchu drogowego umie skorzystać z właściwych narzędzi pomiarowych obliczeniowych, badawczych i wyboru właściwego rozwiązania problemu komunikacyjnego.
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu oraz sprawdzian z materiału wykładowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole. Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżyniera komunikacji, w tym wpływu na środowisko.
Weryfikacja: wykonanie i obrona projektu oraz sprawdzian z materiału wykładowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K02