- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomika w budownictwie komunikacyjnym (DS, IK, MiBP)
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Szagała, Dr inż.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1080-BU000-MSP-0203
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz., przygotowanie do projektu 5 godz., przygotowanie do sprawdzianu 10 godz., przygotowanie do kolokwium 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 20 godz.= 1 ECTS: ćwiczenia 15 godz., przygotowanie do projektu 5 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii ruchu, projektowania układów komunikacyjnych oraz projektowania dróg kołowych i szynowych. Umiejętność sporządzania prognoz ruchu.
- Limit liczby studentów:
- 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy dotyczącej zasad planowania i programowania inwestycji z dziedziny inżynierii komunikacyjnej, zasad wykonywania oraz zakresu studiów wykonalności oraz analiz efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji w budownictwie komunikacyjnym. Nauka wykonywania rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
- Treści kształcenia:
- Miejsce analiz ekonomicznych i finansowych w procesie planowania i programowania inwestycji komunikacyjnych.
Cele, zakres i zasady rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji.
Metody uwzględnienia czynnika czasu w analizach efektywności.
Metody szacowania kosztów i korzyści ekonomicznych.
Miary efektywności ekonomicznej i finansowej: NPV, BCR, IRR.
Analizy ryzyka i wrażliwości.
Opłaty za korzystanie z dróg i parkingów oraz wjazd do miasta/centrum.
Analizy gotowości do płacenia.
Zasady finansowania inwestycji w budownictwie komunikacyjnym.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie:
• ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe
• wykład: sprawdzian pisemny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Stadia i skład dokumentacji projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań GDDKiA;
[2] Metodyka sporządzania analiz kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych w sektorze transportu –
podręcznik dla beneficjentów środków pomocowych UE;
[3] Aktualne przepisy prawne dotyczące przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji;
[4] Niebieska Księga. Infrastruktura drogowa;
[5] Niebieska Księga. Sektor transportu publicznego;
[6] Niebieska Księga. Sektor kolejowy.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma wiedzę dotyczącą planowania, programowania i finansowania inwestycji komunikacyjnych. Ma wiedzę z zakresu rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji w budownictwie komunikacyjnym oraz wielokryterialnej analizy wariantów.
Weryfikacja: Kolokwium, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W19_IK, K2_W20_IK, K2_W19_DS, K2_W20_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu inżynierii komunikacyjnej. Potrafi wykonać analizę ekonomiczną, oraz analizę wrażliwości i ryzyka przedsięwzięcia komunikacyjnego.
Weryfikacja: Kolokwium, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08, K2_U09, K2_U16_IK, K2_U17_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera budownictwa.
Weryfikacja: Kolokwium, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K02