Nazwa przedmiotu:
Ekonomika w budownictwie komunikacyjnym (DS, IK, MiBP)
Koordynator przedmiotu:
Piotr Szagała, Dr inż.
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
1080-BU000-MSP-0203
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz., przygotowanie do projektu 5 godz., przygotowanie do sprawdzianu 10 godz., przygotowanie do kolokwium 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 20 godz.= 1 ECTS: ćwiczenia 15 godz., przygotowanie do projektu 5 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii ruchu, projektowania układów komunikacyjnych oraz projektowania dróg kołowych i szynowych. Umiejętność sporządzania prognoz ruchu.
Limit liczby studentów:
30 osób
Cel przedmiotu:
Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy dotyczącej zasad planowania i programowania inwestycji z dziedziny inżynierii komunikacyjnej, zasad wykonywania oraz zakresu studiów wykonalności oraz analiz efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji w budownictwie komunikacyjnym. Nauka wykonywania rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Treści kształcenia:
Miejsce analiz ekonomicznych i finansowych w procesie planowania i programowania inwestycji komunikacyjnych. Cele, zakres i zasady rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji. Metody uwzględnienia czynnika czasu w analizach efektywności. Metody szacowania kosztów i korzyści ekonomicznych. Miary efektywności ekonomicznej i finansowej: NPV, BCR, IRR. Analizy ryzyka i wrażliwości. Opłaty za korzystanie z dróg i parkingów oraz wjazd do miasta/centrum. Analizy gotowości do płacenia. Zasady finansowania inwestycji w budownictwie komunikacyjnym.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta na podstawie: • ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe • wykład: sprawdzian pisemny.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Stadia i skład dokumentacji projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań GDDKiA; [2] Metodyka sporządzania analiz kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych w sektorze transportu – podręcznik dla beneficjentów środków pomocowych UE; [3] Aktualne przepisy prawne dotyczące przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji; [4] Niebieska Księga. Infrastruktura drogowa; [5] Niebieska Księga. Sektor transportu publicznego; [6] Niebieska Księga. Sektor kolejowy.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma wiedzę dotyczącą planowania, programowania i finansowania inwestycji komunikacyjnych. Ma wiedzę z zakresu rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji w budownictwie komunikacyjnym oraz wielokryterialnej analizy wariantów.
Weryfikacja: Kolokwium, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W19_IK, K2_W20_IK, K2_W19_DS, K2_W20_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu inżynierii komunikacyjnej. Potrafi wykonać analizę ekonomiczną, oraz analizę wrażliwości i ryzyka przedsięwzięcia komunikacyjnego.
Weryfikacja: Kolokwium, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U08, K2_U09, K2_U16_IK, K2_U17_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U05, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera budownictwa.
Weryfikacja: Kolokwium, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K02