- Nazwa przedmiotu:
- Metody komputerowe w inżynierii komunikacyjnej (IK, DS)
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Szagała, dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MZP-0305
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 44 godz. = 2 ECTS: wykłady 24 godz., bieżąca nauka 10 godz., przygotowanie do sprawdzianu (lub przygotowanie referatu) 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 24 godz. = 1 ECTS: wykłady.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 0 godz. = 0 ECTS:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład24h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Poznanie nowoczesnych technik służących do wspomagania projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierii komunikacyjnej (dróg samochodowych i szynowych).
- Treści kształcenia:
- Na kanwie procesu powstawania i eksploatacji ciągu komunikacyjnego wysokiej klasy przedstawienie zastosowania nowoczesnych technik w następujących zagadnieniach: • zebranie i przechowywanie informacji o terenie (fotogrametria lotnicza i satelitarna, skanery laserowe, GPS, systemy GIS), • wybór korytarza (ogólne zasady, zastosowanie metod heurystycznych, przykładowe rozwiązania), • numeryczny model terenu (zbieranie danych, zasady budowy i aproksymacji rzędnych), • szczegółowe określenie położenia osi (składanie z elementów, osie polinomialne, programy do projektowania geometrii), • optymalizacja (wg jednego kryterium, wielokryterialna, metody poszukiwania ekstremum, przykłady zastosowania w inżynierii komunikacyjnej), • wybór wariantu (analiza wielokryterialna), systemy oceny projektu (IHSDM), • modelowanie obiektów komunikacyjnych (podstawowe pojęcia, typy modeli, stosowane metody matematyczne m.in. teoria masowej obsługi, symulacja, proces badań symulacyjnych, przykłady zastosowania w inżynierii komunikacyjnej), • zarządzanie procesem projektowania, • dziedziny pokrewne (hałas, emisja spalin itp.), • budowa (sterowanie maszynami), • eksploatacja (telematyka, banki sieci drogowych), • prezentacje najnowszych wersji oprogramowania lub sprzętu, • przegląd nowinek.
- Metody oceny:
- • sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach lub
• referat (przedstawiony w czasie zajęć + konspekt w formie pisemnej).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Wykłady, w formie prezentacji PowerPoint; tam też podana jest szczegółowa literatura do poszczególnych tematów.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma ogólną wiedzę o zastosowaniu nowoczesnych technik w inżynierii komunikacyjnej.
Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W05, K2_W12_DS, K2_W22_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi wykorzystać nowoczesne techniki stosowane w inżynierii komunikacyjnej.
Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U11_DS, K2_U16_DS, K2_U19_DS
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K06