Nazwa przedmiotu:
Podstawy sterowania ruchem kolejowym
Koordynator przedmiotu:
dr inż Marek Pawlik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUDSZ-MZP-0402
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład - 9 godz. ćwiczenia projektowe - 9 godz. zapoznanie się z literaturą - 20 godz. wykonanie projektu - 15 godz. konsultacje 2 godz. obrona projektu 2 godz. razem 57 godz. - 2 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
wykład - 9 godz. ćwiczenia projektowe - 9 godz. konsultacje 2 godz. obrona projektu 2 godz. razem 22 godz. - 1 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
ćwiczenia projektowe - 9 godz. wykonanie projektu - 15 godz. razem 24 godz. - 1 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład12h
  • Ćwiczenia12h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie podstawowych pojęć i zasad sterowania ruchem kolejowym ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień powiązanych z projektowaniem, budową i eksploatacją dróg szynowych (kolej, metro). Nabycie umiejętności posługiwania się dokumentacją techniczno-eksploatacyjną wybranych systemów srk, zwłaszcza w zakresie urządzeń zewnętrznych.
Treści kształcenia:
WYKŁADY: Wybrane zagadnienia techniki ruchu kolejowego – punkty eksploatacyjne (posterunki ruchu, punkty ekspedycyjne), tabor kolejowy (pociąg, manewr, pojazd pomocniczy). Podstawowe zasady sygnalizacji kolejowej – urządzenia sygnalizacyjne (sygnalizatory, wskaźniki i przybory sygnałowe). Osygnalizowanie miejsc prowadzenia robót torowych. Zasady prowadzenia ruchu na posterunkach ruchu i na szlaku. Droga przebiegu. Proces sterowania ruchem. Przebieg. Przebiegi sprzeczne. Wykaz zależności. Urządzenia srk. Plan schematyczny urządzeń srk. Klasyfikacja urządzeń srk (urządzenia mechaniczne i elektryczne, blokada stacyjna, blokada liniowa półsamoczynna i samoczynna). Charakterystyka zewnętrznych urządzeń srk – napędy zwrotnicowe i wykolejnicowe, sygnalizatory, czujniki, urządzenia oddziaływania tor-pojazd. Europejski system sterowania ruchem kolejowym. ĆWICZENIA: Ćwiczenia polegają na wykonaniu zasadniczych części projektu budowlanego (plan schematyczny urządzeń sterowania ruchem, wykaz zależności, plan kablowy, opis techniczny) urządzeń sterowania ruchem kolejowym dla małej stacji.
Metody oceny:
Wykłady: Ocena wiedzy następuje w formie kolokwium. Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest prawidłowe wykonanie zadania projektowego. Ocena łączna: ustalana jako średnia arytmetyczna z oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Dąbrowa-Bajon M., Karbowiak H., Grochowski K.: Zasady projektowania systemów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. WKŁ, Warszawa, 1981. [2] Dąbrowa-Bajon M.: Podstawy sterowania ruchem kolejowym. Funkcje, wymagania, zarys techniki. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009. [3] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. Nr 172 poz. 1444 z późn. zm.). [4] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. (Dz. U. Nr 151 poz. 987). [5] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie. (Dz. U. Nr 33 poz. 144 z późn. zm.). [6] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie. (Dz. U. Nr 144 poz. 859). [7] Pawlik M.: Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, przegląd funkcji i rozwiązań technicznych od idei do wdrożeń i eksploatacji, KOW, Warszawa 2015.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Zna podstawowe pojęcia dotyczące inżynierii ruchu kolejowego. Zna charakterystykę sieci kolejowej i pojazdów kolejowych z punktu widzenia inżynierii ruchu. Zna podstawowe zasady organizacji ruchu kolejowego. Zna podstawowe zasady sygnalizacji kolejowej. Zna klasyfikację funkcjonalno-techniczną urządzeń kierowania i sterowania ruchem kolejowym. Zna funkcje, zarys konstrukcji i podstawy działania: urządzeń mechanicznych ręcznych i pędniowych, urządzeń blokady stacyjnej, urządzeń półsamoczynnej blokady. Zna zasady: rozmieszczania zewnętrznych urządzeń srk w terenie, nazewnictwa i oznaczeń specyficznych dla planów schematycznych urządzeń srk, nazewnictwa i oznaczeń specyficznych dla tablic zależności, oznaczeń specyficznych dla planów kablowych. Zna przepisy sygnalizacji obowiązujące w Polsce. Zna zakres informacji zawartych w podstawowych dokumentach projektowych urządzeń srk (plan schematyczny, zapis zależności, plan kablowy). Zna podstawowe trendy rozwojowe w zakresie sterowania ruchem kolejowym.
Weryfikacja: kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W10, K2_W16_DS, K2_W22_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi poprawnie używać pojęć dotyczących inżynierii ruchu kolejowego. Rozumie potrzebę stosowania mechanicznych ręcznych urządzeń srk. Potrafi wykonać podstawowe dokumenty projektu urządzeń srk (plan schematyczny, zapis zależności, plan kablowy). Potrafi określić zakres sygnałów przekazywanych przez projektowany sygnalizator. Potrafi powiązać rozwiązania zewnętrznych urządzeń srk z konstrukcją toru i rozjazdów.
Weryfikacja: kolokwium, obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U09, K2_U16_DS, K2_U19_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Rozumie potrzebę stosowania mechanicznych ręcznych urządzeń srk. Potrafi powiązać rozwiązania zewnętrznych urządzeń srk z konstrukcją toru i rozjazdów.
Weryfikacja: obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02