- Nazwa przedmiotu:
- Zapobieganie awariom i katastrofom, nauka na błędach
- Koordynator przedmiotu:
- Robert Kowalski, prof. nzw. dr hab. inż.; Piotr Knyziak dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1080-BU000-MZP-0566
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: obecność na ćwiczeniach projektowych 24 godz., indywidualne przygotowywanie prezentacji o awarii lub katastrofie 18 godz., indywidualne opracowywanie zaleceń unikania awarii i katastrof 8 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 24 godz. = 1 ECTS: obecność na ćwiczeniach projektowych 24 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 24 godz. = 1 ECTS: obecność na ćwiczeniach projektowych 24 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia24h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- W zajęciach mogą uczestniczyć studenci, których nazwiska znajdują się na listach przedmiotowych w USOS.
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest poszerzenie zakresu wiedzy słuchaczy na temat przyczyn awarii i katastrof oraz możliwości im zapobiegania.
Nauka samodzielnego poszukiwania źródeł informacji nie wskazanych przez prowadzącego oraz zgłębianie materiałów bibliograficznych nieznanych z dotychczasowego toku studiów.
Zdobywanie umiejętności merytorycznej dyskusji (na forum grupy) na temat przekazywanych treści oraz obrony zaprezentowanego stanowiska. Umiejętność ta ma przygotować studenta do zwięzłego, ale możliwie bogatego prezentowania opracowań w pracy zawodowej.
- Treści kształcenia:
- Przykłady katastrof i awarii - analiza przyczyn awarii i katastrof oraz możliwości im zapobiegania.
- Metody oceny:
- • Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, poprawne, samodzielne i terminowe wykonanie pracy zaliczeniowej, przedstawienie jej na zajęciach i obrona.
• Dopuszczalne są maksymalnie 3 nieobecności. Nie ma konieczności usprawiedliwiania nieobecności.
• W ramach ćwiczeń wykonywana jest jedna praca zaliczeniowa składająca się z opracowania przypadku awarii lub katastrofy (jednego lub więcej) oraz prezentacji tego opracowania na zajęciach. Terminy wykonania i przedstawienia pracy podawane są na zajęciach.
• Na ocenę opracowania wpływ ma: poprawność, estetyka i terminowość wykonania, oraz obrona zaproponowanych rozwiązań w trakcie prezentacji na zajęciach.
• Zaliczenie należy uzyskać najpóźniej na ostatnich zajęciach semestru (przed sesją).
• Poprawa oceny możliwa jest poprzez wykonanie poprawionych wersji opracowania i prezentacji oraz ustną obronę.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] PN-EN 1990; PN-EN 1991-1-2; PN-EN 1992-1-2; PN-EN 1993-1-2; PN- EN 1995-1-2;
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna zasady analizy awarii i katastrof.
Weryfikacja: Wykonanie raportu (forma oddania plik .doc) i prezentacji (forma oddania plik .ppt, oraz wygłoszenie na zajęciach i dyskusja z grupą) na wybrany temat.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Umie zapobiegać awariom i katastrofom. Ze zrozumieniem przekazuje informacje o opracowywanym przypadku awarii lub katastrofy.
Weryfikacja: Ocena merytorycznej zawartości przygotowywanej prezentacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi pracować samodzielnie i w zespole nad realizacją zadania.
Weryfikacja: Ocena jakości przygotowanej prezentacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04