- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcje betonowe
- Koordynator przedmiotu:
- Marek Urbański, dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUKBD-MZP-0305
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 106 godz. = 4 ECTS: 16 godz. wykłady, 16 godz. projekt, 10 godz. zapoznanie z literaturą, 24 godz. przeprowadzenie obliczeń i wykonanie rysunku do projektu, 6 godz. konsultacje, 3 godz. sprawdzian wiadomości z wykładów, 10 godz. przygotowanie do sprawdzianu, 3 godz. obrona projektu, 12 godz. korekta rysunków, ewentualna poprawa sprawdzianu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 16 godz. wykłady, 10 godz. projekt, 6 godz. konsultacje, 3 godz. sprawdzian wiadomości z wykładów, 3 godz. obrona projektu, 12 godz. korekta rysunków i ewentualna poprawa sprawdzianu.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: 6 godz. projekt, 10 godz. zapoznanie z literaturą, 24 godz. przeprowadzenie obliczeń i wykonanie rysunku do projektu, 10 godz. przygotowanie do sprawdzianu.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt16h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie stawia się formalnych wymagań. Zakłada się, że studenci przyswoili na studiach 1-go stopnia wiedzę w zakresie konstrukcji betonowych niezbędną do realizacji programu na na studiach 2 stopnia.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy w zakresie kształtowania konstrukcji z betonu zbrojonego i sprężonego, jego nośności i odkształcalności oraz konstruowania zbrojenia w elementach o złożonym stanie naprężeń, w tym opracowanie projektu wybranej konstrukcji z betonu sprężonego.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Klasyfikacja konstrukcji z betonu zbrojonego z uwagi na sposób zbrojenia (współpraca z betonem przez przyczepność lub docisk), usytuowanie zbrojenia (wewnętrzne i zewnętrzne), rodzaj zbrojenia (pręty, siatki, włókna rozproszone), materiał (stal, kompozyty, włókna węglowe, arachidowe, szklane, polipropylenowe);
2. Podstawowe zagadnienia teoretyczne: naprężenia krytyczne, odkształcalność i wsp. efektywności zbrojenia w fazie I i II, minimalna zawartość zbrojenia, efekt "tension stiffening" przy rozciąganiu i zginaniu, szerokość rys, naprężenie krytyczne przy wyciąganiu włókien;
3. Wybrane konstrukcje z betonu zbrojonego trajektorialnie (pręty S-T w tym: krótki wspornik, złącza elementów podciętych, naroże ramy) i ortogonalnie z odchyleniem od kierunku trajektorialnego (ustroje płytowo- słupowe);
4. Konstrukcje z betonu wstępnie sprężonego przyczepnościowo i bez przyczepności (dźwigary i stropy sprężone;
5. Konstrukcje ze zbrojeniem rozproszonym (posadzki przemysłowe).
Projekt elementu konstrukcyjnego z betonu wstępnie sprężonego:
- dźwigar strunobetonowy przekrycia hali przemysłowej,
- strop sprężony ustroju płytowo-słupowego.
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładu na podstawie sprawdzianu pisemnego (możliwe zwolnienie ze sprawdzianu studentów systematycznie uczęszczających na wykłady).
Zaliczenie projektu na podstawie poprawnie wykonanych obliczeń i rysunków konstrukcyjnych oraz jego obronie.
Ocena łączna określana w następujący sposób: 40% oceny z zaliczenia wykładów i 60% z zaliczenia projektu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] praca zbiorowa: Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych według Eurokodu 2, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2006;
[2] Andrzej Łapko: Projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa 2000;
[3] Włodzimierz Starosolski: Konstrukcje żelbetowe według Eurokodu 2 i norm związanych, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011;
[4] Andrzej Ajdukiewicz, Jakub Mames: Konstrukcje z betonu sprężonego, Polski Cement, Kraków 2008;
[5] Sami Khan, Martin Williams: Post-tensioned Concrete Floors, Butterworth_Heinemann Ltd 1995;
[6] D. J. Hannant: Fibre Cements and fibre Concretes, John Wiley & Sons LTd 1978;
[7] Technical Report No. 34, Third Edition: Concrete industrial ground floors, The Concrete Society,2007;
[8] Ever J. Barbero: Introduction to Composite Materials Design, Second Edition, CRC Preess, 2011;
[9] Witold Kucharczuk, Sławomir Labocha: Konstrukcje zespolone stalowo-betonowe budynków, Arkady, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Zna zasady wymiarowania i konstruowania elementów konstrukcji budowlanych.
Weryfikacja: Zaliczenie wykładów oraz opracowanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10, K2_W12_KBI, K2_W17_KBI, K2_W19_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W05, T2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi korzystać z norm oraz wytycznych projektowania, wykonywania i eksploatacji obiektów budowlanych i ich elementów
Weryfikacja: Opracowanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U04, K2_U13_KBI, K2_U14_KBI, K2_U15_KBI, K2_U20_KBI, K2_U24_KBI
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U15, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U18, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U13, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Rozumie znaczenie odpowiedzialności w działalności inżynierskiej, w tym rzetelności przedstawianych wyników swoich prac i ich interpretacji.
Weryfikacja: Opracowanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K02, K2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07