- Nazwa przedmiotu:
- Proces inwestycyjny (DS, IK, MiBP)
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Hubert Anysz, mgr inż. Anna Piotrowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1080-BU000-MZP-0204
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: udział w wykładach 8 godz., przejrzenie materiałów z wykładu i dodatkowej literatury 15 godz., udział w ćwiczeniach - 8 godz., rozwiązanie miniproblemów sformułowanych na wykładzie 8 godz., udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu, realizacja zadań projektowych oraz przygotowanie do kolokwium oraz obecność na kolokwium 11 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 20 godz. = 1 ECTS: wykłady 8 godz., ćwiczenia 8 godz., konsultacje 4 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 20 godz. = 1 ECTS: udział w ćwiczeniach - 8 godz., rozwiązanie miniproblemów sformułowanych na wykładzie 8 godz., realizacja zadań projektowych 4 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia8h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu projektowania dróg kołowych oraz przebiegu procesu inwestycyjnego.
- Limit liczby studentów:
- Zgodnie z ustaleniami dziekanatu WIL
- Cel przedmiotu:
- Student uzyskuje wiedzę dotyczącą prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych aspektów zarządzania procesem inwestycyjnym w budownictwie drogowym. Student nabywa praktyczne umiejętności sporządzenia oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięcia drogowego.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Podstawowe przepisy regulujące proces inwestycyjny w zakresie dróg publicznych
Przygotowanie inwestycji drogowej do realizacji - przyjęcie optymalnego wariantu realizacyjnego w oparciu o studium wykonalności, opracowanie dokumentacji projektowej (stadia projektowe) dla potrzeb uzyskania decyzji "środowiskowej", zezwolenia na realizację inwestycji drogowej lub pozwolenia na budowę oraz dokumentacji przetargowej.
Podstawowe warunki kontraktowe - charakter wynagrodzenia, termin, środki zabezpieczenia na rzecz inwestora (zabezpieczenie należytego wykonania robót, kary umowne, rękojmia, gwarancja, gwarancja zapłaty, odsetki umowne lub ustawowe).
Systemy realizacji inwestycji drogowych - tradycyjny (generalnego wykonawcy), "zaprojektuj i wybuduj" i inne. Tryby wyboru wykonawcy inwestycji na podst. ustawy Prawo zamówień publicznych.
Ćwiczenia:
Odczytywanie i praktyczne stosowanie ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w planowaniu i projektowaniu inwestycji.
Analizy ekonomiczne w ramach studium wykonalności.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu następuje po oddaniu i obronie projektu i zdaniu kolokwium z wykładów.
Kolokwium składa się z odpowiedzi na 10 pytań testowych w czasie 60 minut. Każdą odpowiedź ocenia się od 0 do 1 pkt.; maksymalny wynik – 10 pkt. Zaliczenie kolokwium: >= 5,0 pkt.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Materiały informacyjne przekazywane przez prowadzącego wykłady;
[2] Wytyczne Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad "Stadia dokumentacji projektowej";
[3] Aktualne przepisy prawne dotyczące przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- [PL] Ma wiedzę dotyczącą prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych aspektów zarządzania inwestycjami w budownictwie komunikacyjnym. Zna zasady organizacji, przygotowania i finansowania inwestycji w budownictwie komunikacyjnym Zna zasady oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięcia drogowego zgodnie z metodą analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych według zaleceń Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i Komisji Europejskiej.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładów i obrona ćwiczenia projektowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- [PL] Potrafi obliczyć nakłady inwestycyjne i koszty utrzymania obiektu w budownictwie komunikacyjnym. Umie wyznaczyć koszty użytkowników inwestycji. Potrafi przeprowadzić analizę finansową inwestycji oraz ocenić jej opłacalność ekonomiczną.
Weryfikacja: Rozmowa z prowadzącym zajęcia, samodzielne opracowanie zagadnienia i rozwiązanie zadanego ćwiczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi pracować samodzielnie, współpracować w zespole i kierować zespołem. Ma świadomość potrzeby ciągłego podnoszenia własnych umiejętności i kompetencji zawodowych.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładów i obrona ćwiczenia projektowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02