- Nazwa przedmiotu:
- Drogi szybkiego ruchu II
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Piotr Olszewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- IK - Projektowanie i Eksploatacja Dróg
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MZP-0422
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 h = 2 ECTS: wykład 8, ćwiczenia projektowe 16 h, praca własna 26 h = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 24h= 1 ECTS: wykład 8, ćwiczenia projektowe 16h.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia projektowe 16h, przygotowanie projektu 14h =1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt16h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Opanowane treści przedmiotu drogi i ulice I oraz drogi szybkiego ruchu I.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Pogłębienie wiadomości z zakresu projektowania dróg szybkiego ruchu (dsr) oraz węzłów. Przedstawienie związków między funkcjami dsr a ich parametrami technicznymi oraz wyposażeniem. Przedstawienie szczegółowych zasad projektowania węzłów.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (8 godz.): Węzły koniczyna: klasyczne rozwiązania, z jezdniami zbierająco-rozprowadzającymi, z łącznicami półbezpośrednimi, możliwości etapowania. Węzły niepełna koniczyna: typy, szczegóły rozwiązań łącznic i skrzyżowań, zakres zastosowań, możliwości rozbudowy. Węzły karo miejskie: klasyczne, skanalizowane, z wyspą centralną, zespoły węzłów, szczegóły rozwiązań, prowadzenie ruchu pieszych i komunikacji zbiorowej. Węzły karo zamiejskie: ze skrzyżowaniami o przesuniętych wlotach, z rondami, szczegóły rozwiązań. Pasy wyłączania, włączania, jezdnie zbierająco-rozprowadzające. Przykłady rozwiązań DSR i węzłów.
Ćwiczenia projektowe (16 godz.): Szczegółowy projekt wybranych elementów węzła
- Metody oceny:
- • Wykonanie i obrona projektu.
• Egzamin pisemny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Wytyczne projektowania dróg I, II klasy technicznej. GDDP, Warszawa, 1995.
[2] Inżynieria ruchu drogowego. Stanisław Gaca, Suchorzewski Wojciech, Tracz Marian, WKŁ, 2008.
[3] Węzły drogowe i autostradowe. Krystek Ryszard. WKiŁ, 2008.
[4] Rozporządzenie MTiGM z dnia 14 maja 1999r (DZ.U. nr 43) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
[5] Komentarz do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Wprowadzenie. GDDKiA, Warszawa 2000.
[6] Komentarz do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zagadnienia Techniczne. GDDKiA, Warszawa 2002.
[7] Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych, cz. I i II. GDDKiA, Warszawa 2001.
[8] Odwodnienie dróg. Roman Edel. WKŁ 2006.
[9] Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach. DZ. U., załącznik do nru 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- www.il.pw.edu.pl/~zik
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi przeprowadzić analizę wielokryterialną wariantowych rozwiązań.
Weryfikacja: egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U09, K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Potrafi przedstawić opracowane warianty rozwiązań w prezentacjach społecznych.
Weryfikacja: egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07