Nazwa przedmiotu:
Drogi szybkiego ruchu II
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Piotr Olszewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
IK - Projektowanie i Eksploatacja Dróg
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-MZP-0422
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 h = 2 ECTS: wykład 8, ćwiczenia projektowe 16 h, praca własna 26 h = 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 24h= 1 ECTS: wykład 8, ćwiczenia projektowe 16h.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia projektowe 16h, przygotowanie projektu 14h =1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład8h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt16h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Opanowane treści przedmiotu drogi i ulice I oraz drogi szybkiego ruchu I.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Pogłębienie wiadomości z zakresu projektowania dróg szybkiego ruchu (dsr) oraz węzłów. Przedstawienie związków między funkcjami dsr a ich parametrami technicznymi oraz wyposażeniem. Przedstawienie szczegółowych zasad projektowania węzłów.
Treści kształcenia:
Wykłady (8 godz.): Węzły koniczyna: klasyczne rozwiązania, z jezdniami zbierająco-rozprowadzającymi, z łącznicami półbezpośrednimi, możliwości etapowania. Węzły niepełna koniczyna: typy, szczegóły rozwiązań łącznic i skrzyżowań, zakres zastosowań, możliwości rozbudowy. Węzły karo miejskie: klasyczne, skanalizowane, z wyspą centralną, zespoły węzłów, szczegóły rozwiązań, prowadzenie ruchu pieszych i komunikacji zbiorowej. Węzły karo zamiejskie: ze skrzyżowaniami o przesuniętych wlotach, z rondami, szczegóły rozwiązań. Pasy wyłączania, włączania, jezdnie zbierająco-rozprowadzające. Przykłady rozwiązań DSR i węzłów. Ćwiczenia projektowe (16 godz.): Szczegółowy projekt wybranych elementów węzła
Metody oceny:
• Wykonanie i obrona projektu. • Egzamin pisemny.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Wytyczne projektowania dróg I, II klasy technicznej. GDDP, Warszawa, 1995. [2] Inżynieria ruchu drogowego. Stanisław Gaca, Suchorzewski Wojciech, Tracz Marian, WKŁ, 2008. [3] Węzły drogowe i autostradowe. Krystek Ryszard. WKiŁ, 2008. [4] Rozporządzenie MTiGM z dnia 14 maja 1999r (DZ.U. nr 43) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. [5] Komentarz do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Wprowadzenie. GDDKiA, Warszawa 2000. [6] Komentarz do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zagadnienia Techniczne. GDDKiA, Warszawa 2002. [7] Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych, cz. I i II. GDDKiA, Warszawa 2001. [8] Odwodnienie dróg. Roman Edel. WKŁ 2006. [9] Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach. DZ. U., załącznik do nru 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003.
Witryna www przedmiotu:
www.il.pw.edu.pl/~zik
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi przeprowadzić analizę wielokryterialną wariantowych rozwiązań.
Weryfikacja: egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U09, K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi przedstawić opracowane warianty rozwiązań w prezentacjach społecznych.
Weryfikacja: egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07