Nazwa przedmiotu:
Technologia materiałów i nawierzchni drogowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż Michał Sarnowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
IK - TechnologiaBudowy Dróg
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-MZP-0440
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
RAZEM 88 godz.= 3 ECTS: wykład 24, laboratorium 24, przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 10, zapoznanie z literaturą 10, przygotowanie sprawozdania z laboratoriów 10, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
RAZEM 53 godz.= 2 ECTS: wykład 24, laboratorium 24, konsultacje 5.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
RAZEM 30 godz.=1 ECTS: obecność w laboratorium 24, przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 3, przygotowanie sprawozdania z laboratoriów 3.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład24h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium24h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność doboru materiałowego przy projektowaniu mieszanek mineralno-asfaltowych do nawierzchni drogowych oraz kształtowania właściwości mieszanek mineralno- asfaltowych. Podstawowa wiedza z zakresu technologii robót drogowych.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Poszerzenie zakresu wiedzy nt. właściwości lepkosprężystych lepiszczy drogowych i mieszanek mineralno-asfaltowych. Umiejętność doboru materiałów przy projektowaniu nowych rodzajów mieszanek mineralno-asfaltowych. Umiejętność doboru optymalnej technologii z zakresu mieszanek mineralno-asfaltowych stosowanych do warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych spełniających warunki obciążenia i warunki klimatyczne.
Treści kształcenia:
Nowe metody badań i ocena właściwości reologicznych lepiszczy drogowych. Nowe rodzaje mieszanek mineralno-asfaltowych do warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych: AC-WMS – betony asfaltowe o wysokim module sztywności, SMA – mastyks grysowy, MA – asfalt lany, BBTM – mieszanki o nieciągłym uziarnieniu, PA – mieszanki porowate. Projektowanie składu nowych mieszanek mineralno-asfaltowych. Nowe metody badań właściwości fizycznych i mechanicznych mieszanek mineralno-asfaltowych. Nawierzchnie długowieczne – „Perpetual”. Technologia nawierzchni z betonu cementowego: materiały, właściwości, rozwiązania konstrukcyjne. Laboratorium: badania reologiczne lepiszczy i lepiszczy modyfikowanych, projektowanie i badanie funkcjonalne mieszanek mineralno-asfaltowych
Metody oceny:
Egzamin pisemny Test i ustna obrona sprawozdania z laboratorium.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P., Technologia materiałów i nawierzchni drogowych. Wyd. OW PW, Warszawa 2003. [2] Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe. WKiŁ, Warszawa 2010. [3] Gaweł I., M. Kalabińska, Piłat J.,Asfalty drogowe. WKiŁ, Warszawa 2001. [4] Roberts F. L., Kandhal P. S., Brown E. R., Lee D. and Kennedy T. W., Hot Mix Asphalt Materials, Mixture Design, and Construction, 2nd ed.., NAPA Education Foundation, Lanham, Maryland, 1996. [5] The Asphalt Handbook, Asphalt Institute, USA, manual series no. 4 (MS-4), 7th edition, 2007. [6] Usmani A. M., Asphalt Science and Technology, New York, 1997. [7] Read J. and Whiteoak D., The Shell Bitumen Handbook, 5th edition, 2003.
Witryna www przedmiotu:
http://www.ztmind.il.pw.edu.pl/
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma wiedzę z zakresu nowych metod badań i oceny właściwości reologicznych lepiszczy drogowych oraz nowych technologii mieszanek mineralno-asfaltowych.
Weryfikacja: egzamin pisemny,test i obrona sprawozdania z laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W16_IK, K2_W21_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08
Efekt W2
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu doboru składu kompozytów stosowanych w nowych rozwiązaniach technologicznych w budownictwie drogowym.
Weryfikacja: egzamin pisemny,test i obrona sprawozdania z laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W16_IK, K2_W22_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi ocenić właściwości reologiczne i funkcjonalne lepiszczy i mieszanek mineralno-asfaltowych na podstawie zaawansowanych badań laboratoryjnych.
Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia laboratoryjne.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U05, K2_U13_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11
Efekt U2
Potrafi zaprojektować skład nowych kompozytów do warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych spełniających warunki obciążenia i ochrony środowiska.
Weryfikacja: egzamin, ćwiczenia laboratoryjne.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U05, K2_U15_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U13, T2A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
Weryfikacja: zaliczenie przedmiotu.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04