- Nazwa przedmiotu:
- Twórcze metody rozwiązywania problemów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Smagowicz Justyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1 ECTS
15h ćwiczenia + 5h przygotowanie do ćwiczeń/laboratorium + 3h zapoznanie z literaturą +2h konsultacji= 25h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,68 ECTS
15h ćwiczenia +2h konsultacji = 17h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS
15h ćwiczenia + 5h przygotowanie do ćwiczeń/laboratorium + 3h zapoznanie z literaturą +2h konsultacji= 25h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu zastosowania metod rozwiązywania problemów niezbędną do formułowania i rozwiązywania zadań związanych z zarządzaniem i inżynierią produkcji,
- potrafił posługiwać się wybranymi metodami rozwiązywania problemów oraz narzędziami stosowanymi w ramach koncepcji Lean Management,
- potrafił zrozumieć potrzebę rozwiązywania problemów z uwzględnieniem aspektu finansowego i społecznego przedsiębiorstwa.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do ćwiczeń. Ogólna charakterystyka metod rozwiązywania problemów.
2. Burza mózgów jako metoda rozwiązywania problemów.
3. Wykres Ishikawy jako metoda rozwiązywania problemów.
4. „5xdlaczego ?” oraz 5W+1H jako metody rozwiązywania problemów.
5. Kaizen zorientowany na jednostkę i grupę. System składania i oceny wniosków.
6. Myślenie lateralne jako metoda rozwiązywania problemów.
7. Diagram konfliktu jako metoda rozwiązywania problemów.
8. Zaliczenie.
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie projektów z ćwiczeń na podstawie raportów składanych przez studentów (praca w grupach 4-osobowych); po dokonaniu oceny przez prowadzącego elementy raportu są omawiane ze studentami;
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów i uzyskane na ich podstawie wnioski oraz wynik przeprowadzonej prezentacji uzyskanych rozwiązań.
ocena z przedmiotu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Hamrol A., 2013, Zarządzanie jakością z przykładami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Kosieradzka A. (red.), 2013, Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków-Warszawa: edu-Libri
3. Liker J.K., 2004, Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, Warszawa: MT Biznes
4. Łuczak J., Matuszak-Flejszman A., 2007, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompendium wiedzy, Poznań: Quality Progress
5. Proctor T., 2002, Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Uzupełniająca:
1. Góralski A., 1989, Twórcze rozwiązywanie zadań, wyd. 2, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
2. Hamrol A., Mantura W., 2013, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
3. Imai M., 2006, Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, Warszawa: MT Biznes
4. Imai M., 2005, Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, Kraków: MT Biznes
5. Kosieradzka A., 2012, Zarządzanie produktywnością w przedsiębiorstwie, Warszawa: C.H. Beck
6. Productivity Press Development Team, 2010, Kaizen na hali produkcyjnej, Wrocław: ProdPublishing.com
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W06
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie iden-tyfikacji, budowy i reorganizacji procesów, ze szcze-gólnym uwzględnieniem procesów produkcyjnych
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U14
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U15
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu proble-mów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Realizowane projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: