Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie porfelem innowacji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jurczak Jolanta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 20h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji +10h studia literaturowe +10h konsultacje = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 ECTS 20h ćwiczenia +10h konsultacje = 30h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 20h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji +10h studia literaturowe +10h konsultacje = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu innowacji i zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z pojęciem zarządzania portfelem innowacji oraz narzędziami temu służącymi. Omówione zostaną takie zagadnienia jak cykl zarządzania portfelowego, portfolio realizowanych innowacji, ewaluacja projektów innowacyjnych.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Podstawowe definicje a portfel innowacji. 2. Czynniki sukcesu zarządzania portfelem innowacji. 3. Zarządzanie portfelem innowacji – proces i jego etapy 4. Modele zarządzania portfelem innowacji (model Stage Gate –case study). 5. Cykl zarządzania portfelowego projektami innowacyjnymi - przykłady 6. Ewaluacja, akceptacja i dobór projektów innowacyjnych do realizacji 7. Narzędzia zarządzania portfelem innowacji – przykłady technik stymulujących kreatywność, metody poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. 8. Narzędzia zarządzania portfelem innowacji –metody identyfikacji projektów portfela, metody oceny, selekcji i hierarchizowania projektów w portfelu, metody równoważenia portfela, metody realizacji i kontroli aktywnych projektów portfela. 9. Prezentacje prac projektowych. 10. Prezentacje prac projektowych. Zaliczenie przedmiotu.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: projekt końcowy, aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność. 2. Ocena sumatywna: projekt końcowy nt. zarządzania portfelem projektów innowacyjnych w wybranej organizacji (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%).
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Knosala, R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE. 2. Tidd, J., Bessant D., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer. 3. Antoszkiewicz J.D., 2008, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Warszawa: POLTEXT. Uzupełniająca: 1. Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W02
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla inżynierii produkcji oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W09
główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U02
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu inżynierii produkcji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U04
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K04
inicjowania działania na rzecz dobra społecznego
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: