- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie porfelem innowacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jurczak Jolanta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
20h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji +10h studia literaturowe +10h konsultacje = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 ECTS
20h ćwiczenia +10h konsultacje = 30h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
20h ćwiczenia + 10h przygotowanie projektu/prezentacji +10h studia literaturowe +10h konsultacje = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia20h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu innowacji i zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z pojęciem zarządzania portfelem innowacji oraz narzędziami temu służącymi. Omówione zostaną takie zagadnienia jak cykl zarządzania portfelowego, portfolio realizowanych innowacji, ewaluacja projektów innowacyjnych.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie. Podstawowe definicje a portfel innowacji.
2. Czynniki sukcesu zarządzania portfelem innowacji.
3. Zarządzanie portfelem innowacji – proces i jego etapy
4. Modele zarządzania portfelem innowacji (model Stage Gate –case study).
5. Cykl zarządzania portfelowego projektami innowacyjnymi - przykłady
6. Ewaluacja, akceptacja i dobór projektów innowacyjnych do realizacji
7. Narzędzia zarządzania portfelem innowacji – przykłady technik stymulujących kreatywność, metody poszukiwania innowacyjnych rozwiązań.
8. Narzędzia zarządzania portfelem innowacji –metody identyfikacji projektów portfela, metody oceny, selekcji i hierarchizowania projektów w portfelu, metody równoważenia portfela, metody realizacji i kontroli aktywnych projektów portfela.
9. Prezentacje prac projektowych.
10. Prezentacje prac projektowych. Zaliczenie przedmiotu.
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: projekt końcowy, aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność.
2. Ocena sumatywna: projekt końcowy nt. zarządzania portfelem projektów innowacyjnych w wybranej organizacji (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Knosala, R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE.
2. Tidd, J., Bessant D., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer.
3. Antoszkiewicz J.D., 2008, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Warszawa: POLTEXT.
Uzupełniająca:
1. Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W02
- w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla inżynierii produkcji oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W09
- główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U02
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu inżynierii produkcji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U04
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K04
- inicjowania działania na rzecz dobra społecznego
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: