- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie strategiczne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Gierszewska Grażyna
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
15h wykład + 15h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń +5h przygotowanie prezentacji + 10h przygotowanie do egzaminu + 10h studiowanie literatury + 5h konsultacje= 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,40 ECTS
15h wykład + 15h ćwiczenia + 5h konsultacje= 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,40 ECTS
15h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń +5h przygotowanie prezentacji + 10h przygotowanie do egzaminu + 10h studiowanie literatury + 5h konsultacje= 60h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot obejmuje pozyskanie podstawowej wiedzy z zakresu formułowania i implementacji strategii rozwoju organizacji, a następnie sprawnej i skutecznej realizacji i racjonalizacji konkretnych szczegółowych zadań operacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Na zajęciach zostaną omówione teorie zarządzania strategicznego, metody analizy makrootoczenia przedsiębiorstwa i jego segmenty. Zaprezentowane zostanie otoczenie konkurencyjne przedsiębiorstwa, związki przedsiębiorstw typu alianse i fuzje, integracja pionowa, relacje partnerskie i kooperencyjne, rywalizacja w grupach strategicznych. Pokazane zostaną diagnozy organizacji, ocena pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz strategie rozwoju i konkurencji przedsiębiorstwa.
A. Wykład:
1. Zarządzanie strategiczne jako proces: podstawowe definicje, misja, strategia, cele, zadania organizacji, etapy procesu ZS. Zakres i wykorzystanie analizy strategicznej: metody analizy strategicznej.
2. Analiza makrootoczenia przedsiębiorstw, segmenty: ekonomiczny, polityczny, demograficzny, społeczny, polityczno-regulacyjny. Metody scenariuszowe, metoda delficka, ekstrapolacja trendów, FORESIGHT.
3. Analiza otoczenia konkurencyjnego; model konkurencji M. E. Portera, ocena atrakcyjności sektora, grupy strategiczne, krzywa doświadczeń, badanie potencjału globalizacyjnego sektora. Fuzje i alianse strategiczne: rodzaje, procesy, uwarunkowania, korzyści
4. Analiza potencjału strategicznego organizacji: cykl życia produktu i technologii, analiza kluczowych czynników sukcesu, łańcuch wartości, pozycja i bilans strategiczny przedsiębiorstwa.
5. Metody portfelowe w analizie potencjału strategicznego przedsiębiorstwa: procedura analizy portfelowej, metoda BCG, macierz McKinseya, macierz ADL, macierz Hofera, portfel technologiczny przedsiębiorstwa.
6. Użyteczność analizy SWOT w ocenie potencjału firmy: sekwencja działań, strategie. Segmentacja strategiczna.
7. Formułowanie i wdrażanie strategii w przedsiębiorstwie: rodzaje strategii, krzywa U Portera, model strategii Ansoffa, reorientacja strategiczna.
B. Ćwiczenia:
1. Model konkurencji M.E. Portera i mapa grup strategicznych – przykład dla konkretnego przedsiębiorstwa
2. Kluczowe czynniki sukcesu dyskusja w oparciu o konkretny przykład sektora i przedsiębiorstwa
3. Prezentacja studentów wybranych macierzy portfelowych – przykłady dla konkretnych przedsiębiorstw
4. Analiza i ocena potencjału strategicznego przedsiębiorstwa
5. Dyskusja o potencjalnych strategiach ogólnych i funkcjonalnych wyznaczanych przez uwarunkowania w otoczeniu i potencjał strategiczny organizacji
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: kolokwium pisemne- egzamin
2. Ocena sumatywna : ocena punktowa
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, projekt dla przedsiębiorstwa, prezentacja projektu – analiza i ocena strategii przedsiębiorstwa przy zastosowaniu metod dyskutowanych na ćwiczeniach
2. Ocena sumatywna: ocena punktowa aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach 10%, projekt dla przedsiębiorstwa 55%, prezentacja projektu 15%
E. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ważona gdzie wykład 20%, ćwiczenia 80%. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie zaliczenia z każdej z dwóch części przedmiotu, tj. z ćwiczeń oraz wykładu.
Oceny:
50 – 59 punktów ocena 3
60 – 69 punktów ocena 3,5
70 – 79 punktów ocena 4
80 – 89 punktów ocena 4,5
90 – 100 punktów ocena 5
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Gierszewska G., Romanowska M., 2017 Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. V, Warszawa: PWE
2. Romanowska A.,2017 Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Warszawa: PWE, wyd. III
Uzupełniająca:
1. Porter M.E., 2005 Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE
2. Strategor. 1995 Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość., Warszawa: PWE
3. Yip G.S.,1996 Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna, Warszawa: PWE
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W01
- teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W07
- teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, tworzenia i optymalizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U01
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: W trakcie realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U06
- identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu identyfikacji, tworzenia i optymalizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zarządzania strategicznego
Weryfikacja: W trakcie realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: W trakcie realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: W trakcie realizacji ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: