- Nazwa przedmiotu:
- Przedmiot obieralny 3 - Współczesne wyzwania w planowaniu rozwoju miast
- Koordynator przedmiotu:
- brak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodesy and Cartography
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1060-GK000-MSA-3001
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- brak
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- brak
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- brak
- Treści kształcenia:
- Currently, cities in the world are facing growing challenges that can be divided into three dimensions: social, economic and environmental.
We are observing rapid ageing of the global population. The intensity of the process has no precedence in many countries, including Poland, and urban areas are not prepared for the increasing share of older residents. Additionally, many cities due to low birthrate and outflow of young people face the process of depopulation. This further exacerbates their demographic situation and may negatively influence the economic development.
In terms of economy, cities need to adapt to the 4th industrial Revolution which sets automatization and data exchange. These cities where the economy is still based on traditional manufacturing may encounter serious problems due to growing unemployment rates resulting from automatization of production in their factories. On the other hand, the 4th Industrial revolution may have beneficial effects on the functioning of cities : smart technologies may ease transportation flows or help in caring for older residents.
The climate change is another issue that needs to be tackled in the modern urban planning. Growing temperatures leading to longer heat wave periods or massive rainfall incidents causing flooding are phenomena for which a response needs to be found.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- Student gains knowledge on the current urban development not only in the European context but also in different parts of the globe. He knows different paths of urban development, from urban shrinkage to fast growing mega cities. He gets acquainted with planning responses to these diverging development paths, also considering very fast climate changes and technology development.
Weryfikacja: Multiple choice test (60% - a passing threshold)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
- Student can critically discuss the ongoing urban processes and the applied urban planning tools. He is also able to propose solutions for the expected, so far not widely considered, challenges for urban development like ageing, climate change or fast technology development.
Weryfikacja: active participation in form of comments, giving opinions or expressing own different ideas is expected
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U04, T2A_U15, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Student knows consequences of planning for the future development of cities not only in the spatial dimension but also in social and economic ones
Weryfikacja: active participation in a discussion taking place in the last meeting
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05