Nazwa przedmiotu:
Innowacje w gospodarce globalnej
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż Żuber Ryszard Prof, PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS: 15h wykład + 15h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń +10h przygotowanie do pracy kontrolnej + 5h konsultacje + 15h przygotowanie do egzaminu = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 ECTS: 15h wykład + 15h ćwiczenia + 5h konsultacje = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,4 ECTS: 15h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń +10h przygotowanie do pracy kontrolnej + 5h konsultacje + 15h przygotowanie do egzaminu = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie podstaw nauki o organizacji i zarządzaniu; w tym produkcji, ochrony własności intelektualnej, umiejętność ob-sługi komputera, edytora tekstu, wykorzystania Internetu oraz standardowych programów komputerowych
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poznanie przez studenta i zrozumienie w po-głębionym stopniu teorii naukowych właściwych dla innowacji w inżynierii produkcji oraz kierunków ich rozwoju, a także zaawansowanej metodologii badań oraz głównych trendów rozwojowych w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności. Zdobycie umiejętności identyfikowania, interpretowania i wyjaśniania złożonych zjawiska i procesów społecznych oraz relacji między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności, analizo-wania, prognozowania i modelowania złożonych procesów społecznych z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu innowacyjności, w tym narzędzi IT. Przygotowanie studenta, aby był gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie, a także inicjowania działania na rzecz dobra społecznego
Treści kształcenia:
A. Wykład: W1:Wyzwania strategiczne działalności innowacyjnej dla gospoda-rek Unii Europejskiej, rozwojowe Polski, regionalne strategie innowacyjne, aktywność innowacyjna przedsiębiorstw. W2;Pojęcie innowacji, gospodarka globalna, innowacyjna gospodarka, rodzaje innowacji, ich źródła i parametry, czynniki sprzyjają-ce innowacyjności. W3: Modele procesów innowacyjnych. Modele zarządzania innowacjami. Menadżer innowacji, jego cechy i rola. W4:Organizacja i współpraca zespołów w ramach działalności innowacyjnej. W5: Metody poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. W6:Ekonomiczne aspekty działalności innowacyjnej. W7:Źródła finansowania innowacji. B. Ćwiczenia: C1:Wybór i uzasadnienie formy organizacyjnej zespołu projektowego. Wybór tematu ćwiczeń „innowacji” z wykorzystaniem metod twórczego poszukiwania rozwiązań. C2: Opracowanie „Definicji projektu wybranej innowacji”. Analiza czynników charakteryzujących projekt innowacyjny. C3:Projekt struktury procesu innowacji, wybór metody zarządzania projektem oraz informatycznego systemu do zarządzania projektem. C4:Planowanie projektu w czasie, planowanie zasobów i kosztów projektu, budżet projektu. C5-6 Analiza i wybór źródeł finansowania. Ocena ekonomiczna i ryzyka projektu. C7: Obrona całości projektu.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: Aktywność studenta na zajęciach. 2. Ocena sumatywna : Przeprowadzenie egzaminu zawierającego pytania; ocena z egzaminu w zakresie 2-5;do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3 B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: Na zajęciach weryfikowane jest wykonanie elementów projektu składających się na projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania. 2. Ocena sumatywna: Oceniana jest wartość merytoryczna projektów i ich możliwości implementacyjne, terminowość (zaawansowanie) wykonania prac, redakcja całości raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym; ocena zajęć projektowych w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeżeli ocena zarówno z wykładu jak i ćwiczeń jest >=3.Ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 *ocena z wykładu + 0,5 *ocena z ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Żuber,R.,red., 2016 Zarządzanie innowacjami w przedsiębior-stwie. Wybrane aspekty. Warszawa: Difin. 2. Żuber, R., red., 2012 Innovation and Knowledge Management. Select Theoretical and Practical Issues. Warszawa: Difin. 3. Żuber, R., 2009 Technology transfer : selected concepts of solu-tions. Warszawa: Difin. Uzupełniająca: 1. Boni, M.,2009 Polska 2030 Wyzwania rozwojowe. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. 2. Jasiński, A.H., 2006 Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji. Warszawa: Difin. 3. Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. 2017 Warszawa: Mi-nisterstwo Rozwoju. 4. Kasperkiewicz, W.,2016 Wyzwanie innowacyjne dla gospodarek Unii Europejskiej w świetle Strategii Europa 2020. Studia Prawno-Ekonomiczne. t.XCIX. 5.Kubielas, St.,2009 Innowacje i luka technologiczna w gospodarce globalnej opartej na wiedzy: strukturalne i makroekonomiczne uwa-runkowania. Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Wydział Nauk Ekonomicznych. 6. Żuber, R.,2000 Doświadczenia transferu i wdrażania innowacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W10
Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności
Weryfikacja: Przeprowadzenie egzaminu zawierającego pytania. Oceniana jest wartość merytoryczna projektów i ich możliwości implementacyjne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W14
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Weryfikacja: Przeprowadzenie egzaminu zawierającego pytania. Oceniana jest wartość merytoryczna projektów i ich możliwości implementacyjne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U05
Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyja-śniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Na zajęciach weryfikowane jest wykonanie elementów projektu składających się na projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U10
Absolwent potrafi analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu innowacyjności, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Na zajęciach weryfikowane jest wykonanie elementów projektu składających się na projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena współpracy na zajęciach. Wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K04
Absolwent jest gotów do inicjowania działania na rzecz dobra społecznego
Weryfikacja: Ocena współpracy na zajęciach. Wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzącym.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: