- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie w środowisku graficznym
- Koordynator przedmiotu:
- Mgr inż. Paweł Aszklar, Dr inż. Michał Okulewicz, Mgr inż. Piotr Pełka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka i Systemy Informacyjne
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-IN000-ISP-0243
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Programowanie 1 – strukturalne
Programowanie 2 – obiektowe
Programowanie 3 – zaawansowane
- Limit liczby studentów:
- Laboratoria (ćwiczenia komputerowe) – 15 os. / grupa
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z technologiami tworzenia aplikacji wykorzystujących graficzny interfejs użytkownika systemów MS Windows. Po ukończeniu kursu studenci powinni:
- posiadać wiedzę na temat ogólnego schematu działania aplikacji wykorzystujących okienkowy interfejs użytkownika,
- potrafić posłużyć się natywnym API systemu Microsoft Windows w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych,
- potrafić posłużyć się biblioteką Windows Forms platformy .NET w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych dla systemu MS Windows,
- potrafić posłużyć się biblioteką Windows Presentation Foundation platformy .NET w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych dla systemu MS Windows.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Windows API. Okna, komunikaty, czas, błędy. Struktury, mysz, klawiatura, wersje. GDI. Zasoby, okna dialogowe, kontrolki, skrolowanie.
Windows Forms: aplikacja, ustawienie, formularze, zdarzenia, okna dialogowe. GDI+. Kontenery, kontrolki, skrolowanie. Własne kontrolki, zasoby.
HTML5 i CSS3, podstawy składni, elementy semantyczne, model pudełkowy, układy responsywne.
Windows Presentation Foundation: XAML, kontrolki, kontenery, architektura, zasoby, wiązanie danych, style, szablony, właściwości, komendy, grafika, animacje, wzorzec projektowy MVVM.
Aplikacje wielojęzyczne, zasady tworzenia dobrego GUI.
Laboratorium:
Windows API i GDI. Windows Forms i GDI+. HTML i CSS. Windows Presentation Foundation. Projektowanie interfejsu/doświadczenia użytkownika. Zadanie przekrojowe.
- Metody oceny:
- W semestrze odbędzie się 8 laboratoriów punktowanych po 12 punktów oraz jedne warsztaty z projektowania projektowana UI/UX za 4 punkty.
Warunkiem uzyskania punktów z każdych zajęć jest dostarczenie rozwiązania prowadzącemu zajęcia. W przypadku niespełnienia tego wymogu za dane zadanie przyznane zostanie 0 punktów. Rozwiązania zostaną porównane za pomocą systemu anty-plagiatowego. W przypadku wykrycia znacznych podobieństw pomiędzy rozwiązaniami ich autorzy za zadanie otrzymają 0 punktów. Dwukrotne przewinienie powoduje niezaliczenie przedmiotu.
Przewidywana jest jedna poprawa za 12 punktów, której wynik zastępuje najniższy rezultat z laboratoriów (nie wliczając warsztatów). Zadania laboratoryjne podzielone są na dwie części: Windows API, Windows Forms; oraz HTML&CSS, WPF.
W celu uzyskania zaliczenia wymagane jest uzyskanie po 24 punkty z każdej części oraz minimum 50 punktów z całego przedmiotu. Skala ocen: 50-59: 3.0; 60-69: 3.5; 70-79: 4.0; 80-89: 4.5; 90-100: 5.0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Ch. Petzold, Programowanie Windows, 5. Ed.
2. J. Richter, Ch. Nassere, Windows via C/C++, 5. Ed.
3. Ch. Petzold, Programowanie Microsoft Windows w języku C#.
4. Ch. Sells, Windows Forms 2.0 Programming in C#.
5. A. Nathan, WPF 4.5. Księga eksperta.
6. J. Matulewski MVVM i XAML w Visual Studio 2015.
- Witryna www przedmiotu:
- e.mini.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę ogólną oraz zna podstawowe techniki z zakresu tworzenia okienkowych graficznych interfejsów użytkownika na potrzeby komunikacji człowiek-komputer
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W07, K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W02
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych dla systemów MS Windows
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W03
- Ma uporządkowaną, podbudowaną wiedzę w zakresie architektury systemów komputerowych i systemów operacyjnych
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W04
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu wykorzystania funkcjonalności systemu operacyjnego MS Windows
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Ma umiejętność posługiwania się systemem operacyjnym MS Windows na poziomie API
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U02
- Ma umiejętność rozwiązywania prostych zagadnień z zakresu komunikacji człowiek-komputer i projektowania prostych systemów informatycznych
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U19, K_U23
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U03
- Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prosty system informatyczny, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U30
Powiązane charakterystyki obszarowe: