- Nazwa przedmiotu:
- Krótki kurs historii matematyki
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. Wojciech Domitrz, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka i Analiza Danych
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MA000-LSP-0245
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- .
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- .
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- .
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- .
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią rozwoju nauk matematycznych i ich wpływu na cywilizację człowieka.
- Treści kształcenia:
- - Starożytna matematyka egipska, babilońska, chińska, indyjska
- początki matematyki greckiej – pitagorejczycy, czy wszystko jest liczbą?
- Euklides i jego Elementy, Archimedes w kąpieli?
- Stożkowe Apoloniusza, skomplikowany system Ptolemeusza, Diofantos i jego równania
- Al-dżabar czyli algebra, pojedynki matematyczne: Targalia, Cardano, Ferrari.
- mniej skomplikowany system Kopernika, prawa Keplera, Galileusz „Eppur si muove”
- Kartezjusz i jego układ, Newton i jego Principia, a Leibniz i jego reguła
- Mafia matematyczna Beroullich, 886 prac Eulera
- Książe matematyki i rozwój algebry, V postulat Euklidesa i co wynika z jego odrzucenia
- Różne nieskończoności Cantora, na czym się opieramy?
- Program erlangeński Kleina, Hilbert i jego problemy
- Polska szkoła matematyczna
- Fermat i Wiles, problemy milenijne, Poincare i Perelman
- Metody oceny:
- Przedmiot kończy się zaliczeniem na podstawie krótkiego opracowania wykonanego w kilkuosobowych grupach wybranego przez studentów fragmentu historii matematyki (postać wybranego matematyka, rozwój wybranej dziedziny itp.)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Marek Kordos „Wykłady z historii matematyki” SCRIPT, Warszawa 2005
2. Ian Stewart „Oswajanie nieskończoności. Historia matematyki” Prószyński i S-ka, Warszawa 2010
Literatura pomocnicza:
1. Nicolas Bourbaki „Elementy historii matematyki” PWN, Warszawa 1980
2. Philip J. Davis, Reuben Hersch „Świat matematyki” PWN, Warszawa 1994
3. Witold Więsław „Matematyka i jej historia” NOWIK, Opole 1997
4. Michał Szurek „Matematyka dla humanistów” Wyd. RTW, Warszawa 2000
- Witryna www przedmiotu:
- .
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma podstawową wiedzę z historii rozwoju nauk matematycznych
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł; Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K02
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K03
- Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: