- Nazwa przedmiotu:
- Techniki ćwiczenia pamięci
- Koordynator przedmiotu:
- .
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1180-MA000-LSP-0116
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 18 h; w tym
a) obecność na ćwiczeniach – 15 h
b) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 15 h; w tym
a) przygotowanie do ćwiczeń i do testu – 10 h
b) zapoznanie się z literaturą – 5 h
Razem 33 h, co odpowiada 1 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- a) obecność na ćwiczeniach – 15 h
b) konsultacje – 3 h
Razem 18 h, co odpowiada 1 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- .
- Cel przedmiotu:
- "Techniki ćwiczenia pamięci": zajęcia wprowadzają studentów w techniki ćwiczenia pamięci. Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i podniesienie umiejętności uczenia się. Ćwiczenia prowadzone są w formie treningu.
- Treści kształcenia:
- 1. Jak działa pamięć? (1g)
2. Dwa mózgi i rola wyobraźni w zapamiętywaniu (1g)
3. Zapominanie (1g)
4. Techniki pobudzające wyobraźnię (1g)
5. Techniki koncentracji (1g)
6. Metoda locji – trening (2g)
7. Metoda liczbowo – obrazkowa – trening (2g)
8. Metoda rymowania – trening (2g)
9. Metoda łańcuchów skojarzeń – trening (2g)
10. Mapy myśli – trening (2g)
- Metody oceny:
- Uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć „Techniki ćwiczenia pamięci”, na którą to ocenę składają się: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo podczas zajęć oraz test wiedzy.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. 1. M. Jagodzińska, Psychologia pamięci, PWN, Warszawa 2005.
2. T. Buzan, Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe, AHA, Warszawa 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- .
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka HES_W01
- Zna podstawy budowy mózgu oraz podstawowe funkcje i obszary mózgu odpowiedzialne za przechowywanie informacji.
Weryfikacja: .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka HES_W02
- Ma wiedzę dotyczącą sprawnego funkcjonowania pamięci, a zwłaszcza zasad usprawniających efektywne uczenie się, zapamiętywanie. Ma wiedzę na temat podstawowych magazynów pamięci.
Weryfikacja: .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka HES_W03
- Zna podstawowe techniki i metody zapamiętywani: Techniki pobudzające wyobraźnie, Techniki koncentracji, Metoda locji, Metoda liczbowo – obrazkowa, Metoda łańcuchów skojarzeń, Mapy myśli. Wie o różnych możliwościach wykorzystania w/w technik w zależności o typu materiału do przyswojenia
Weryfikacja: .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka HES_U01
- Potrafi opisać funkcje półkul mózgowych oraz zlokalizować obszary odpowiedzialne za przechowywanie informacji.
Weryfikacja: .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka HES_U02
- Potrafi wymienić i opisać czynniki wpływające na proces zapamiętywania, uczenia się. Potrafi zdefiniować główne systemy pamięci.
Weryfikacja: .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka HES_U03
- Potrafi przeanalizować możliwość zastosowania mnemotechnik w zależności od typu materiału do zapamiętania. Potrafi wykorzystywać technik i metody zapamiętywania w różnych sytuacjach.
Weryfikacja: .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka HES_K01
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Weryfikacja: .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka HES_K02
- Rozumie potrzebę rozwijania wyobraźni i kreatywności w procesie skutecznego zapamiętywania
Weryfikacja: .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka HES_K03
- Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności.
Weryfikacja: .
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: