- Name of course:
- Technologie informacyjne I
- Coordinator of course:
- dr Krzysztof Urbaniak
- Type of course:
- Compulsory
- Level of education:
- First cycle studies
- Programme:
- Administracja
- Group of courses:
- Obowiązkowe
- Code of course:
- A11_TI1
- Nominal semester:
- 2 / AY 2020/2021
- Number of ECTS credits:
- 2
- Number of hours of student’s work to achieve learning outcomes:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 30 godz., w tym: a) udział w ćwiczeniach - 15 godz.,
b) udział w konsultacjach - 15 godz. Razem: 30 godz. = 1,2 ECTS
2) Praca własna studenta - 20 godz., w tym:
a) przygotowanie do ćwiczeń (10 godzin),
b) przygotowanie do zaliczenia (10 godzin).
Razem: 20 godz. = 0,8 ECTS
RAZEM: 50 godz., co odpowiada 2 pkt. ECTS.
- Number of ECTS credits on the course with direct participation of academic teacher:
- Liczba godzin kontaktowych - 30 godz., w tym: a) udział w ćwiczeniach - 15 godz.,
b) udział w konsultacjach - 15 godz. Razem: 30 godz. = 1,2 ECTS
- Language of course:
- polish
- Number of ECTS credits on practical activities on the course:
- 2
- Form of didactic studies and number of hours per semester:
-
- Lecture0h
- Exercise type of course15h
- Laboratory0h
- Project type of course0h
- Computer lessons0h
- Preliminary requirements:
- Przygotowanie z zakresu znajomości podstawowej obsługi komputera. Znajomość aplikacji biurowych na poziomie podstawowym. Podstawowa wiedza z zasad opracowywania dokumentów. Elementarna znajomość zagadnień z zakresu komunikacji w sieciach komputerowych.
- Limit of students:
- wykład: brak, ćwiczenia przy komputerach: 16 osób
- Purpose of course:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami działania sieci komputerowych, zasadami komunikacji w sieciach teleinformatycznych oraz bezpiecznym wykorzystywaniem aplikacji pracujących w sieci. Zostaną omówione zasady bezpiecznej eksploatacji aplikacji i systemów teleinformatycznych. Duży nacisk położony zostanie na nauczenie studentów sprawnego, praktycznego posługiwania się dostępnymi środkami informacji, technologiami informacyjnymi oraz wyrobienie umiejętności świadomego, bezpiecznego i praktycznego wykorzystywania aplikacji komputerowych używanych w Administracji publicznej i biznesie. Ważnym aspektem poruszanym na zajęciach będzie poznanie zasad edycji dokumentów, zaawansowanych narzędzi i aplikacji biurowych, tworzenie wzorcowych dokumentów firmowych (decyzje, postanowienia, podania, wnioski) przy wykorzystaniu stylów oraz sekcji. Kolejnym celem zajęć praktycznych będzie poznanie mechanizmów korespondencji seryjnej oraz reguł wykorzystywanych podczas generowania dokumentów seryjnych. Następnym zagadnieniem, które zostanie przedstawione studentom będzie „wyrobienie” nawyku i umiejętności praktycznego wykorzystywania zaawansowanych metod analizy danych, przekształcania zbiorów danych do formy pozwalającej w sposób łatwy i czytelny wydobywać informacje oraz na ich podstawie tworzyć efektywne formy prezentacji tych informacji. Ważnym zagadnieniem poznawanym przez studentów będzie możliwość wykorzystywania aplikacji do optymalizacji danych, analizy danych i prezentacji danych. Ćwiczenia ugruntowują i pogłębiają problematykę niektórych zagadnień z wykładów oraz są sprawdzianem samodzielnego sprawnego, praktycznego posługiwania się dostępnymi środkami informacji, technologiami informacyjnymi oraz wyrobienia umiejętności świadomego, bezpiecznego i praktycznego wykorzystywania aplikacji komputerowych używanych w Administracji publicznej i biznesie.
- Contents of education:
- 1. Bezpieczna komunikacja w sieci Internet. 2. Podstawowe aplikacje wykorzystywane w administracji publicznej. Zasady edycji dokumentów. Obiekty osadzone. Zabezpieczanie dokumentów. 3. Edytor tekstu jako baza danych. Organizacja, gromadzenie i przechowywanie danych. Zabezpieczenie danych. 4. Automatyzacja prac przy wykorzystaniu edytora tekstu. Odwołania w dokumencie. Sekcje dokumentu. Numeracja, przypisy, konspekt. 5. Automatyzacja prac cd. Automatyczny spis treści, rysunków, równań, bibliografii itd. 6. Zasady tworzenia korespondencji seryjnej. Baza danych adresatów. 7. Adresacja danych. Nazwy dynamiczne. Formuły. Adresowanie względne, bezwzględne i mieszane. 8. Importowanie danych. Analiza i interpretacja danych. Filtrowanie danych. 9. Graficzna interpretacja danych. Pozyskiwanie informacji. Tabele przestawne. 10. Optymalizacja danych. Scenariusze. Analiza warunkowa. Zastosowanie narzędzia Solver do optymalizacji i poszukiwania rozwiązania. 11. Funkcje matematyczne, logiczne, finansowe, statystyczne, tekstowe. 12. Narzędzie do edycji równań. Zabezpieczanie plików danych. Ograniczanie edycji. 13. Grafika prezentacyjna, nadawanie dynamiki elementom prezentacji. 14. Arkusz kalkulacyjny jako baza danych. Organizacja, gromadzenie i przechowywanie danych. Zabezpieczenie danych.
- Methods of evaluation:
- Zaliczenie w formie ćwiczeń praktycznych, problemowych wykonywanych przy komputerze wraz z omówieniem słownym. 2 kolokwia semestrze (studia stacjonarne), 1 kolokwium (studia niestacjonarne). Przygotowane przez prowadzącego kartki z zadaniami lub pliki z zadaniami. Podczas zaliczenia możliwy podział na 2 grupy studentów. Możliwa dodatkowa ocena za aktywność na zajęciach laboratoryjnych. Możliwe zwolnienie z kolokwium zaliczeniowego w przypadku zdobycia właściwej liczby (3) punktów za aktywność (rozmowa, dyskusja, uwagi). W przypadku zajęć obejmujących tematykę tworzenia stron internetowych możliwe zaliczenie na podstawie realizacji własnej strony. Wariant zaliczenia ustalany na zajęciach początkowych. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest prawidłowa realizacja (opracowanie) min. 50% zadań. Oceny pozytywnie zaliczające 3 (26-30 pkt), 3.5 (31-35 pkt), 4.0 (36-40 pkt), 4.5 (41-45 pkt), 5 (46-50 pkt).
- Exam:
- no
- Literature:
- Literatura podstawowa: 1. Materiały autorskie prowadzącego ćwiczenia. 2. K. Murray, Microsoft Office 2010 PL. Praktyczne podejście. Helion 2011 3. S. Flanczewski, B. Gajda, M. Sokół, A. Tomaszewska, R. Zimek, MS Office 2003 PL w biznesie. Tom I i II. Helion 2006 4. G. Kowalczyk, Word 2010 PL. Ćwiczenia praktyczne. Helion 2010 5. D. Etheridge, Excel 2007 PL. Analiza danych, wykresy, tabele przestawne... Helion 2009 6. M. Jackson M. Staunton, Zaawansowane modele finansowe z wykorzystaniem Excela i VBA. Helion 2004 7. C. Carlberg, Microsoft Excel 2007 PL. Analizy biznesowe. Rozwiązania w... Helion 2009 8. A i J. Rzędowscy, Mistrzowskie prezentacje - slajdowy poradnik mówcy doskonałego. Helion 2010 9. P. Lenar, Profesjonalna prezentacja multimedialna. Jak uniknąć 27 najczęściej popełnianych błędów. Helion 2010, W. Wrotek Office 2016 PL. Kurs. Helion. 2016, P. Wróblewski MS Office 2016 PL w biurze i nie tylko. Helion 2015.
Literatura uzupełniająca: 1. J. Walkenbach, Excel 2010 PL. Biblia. Helion 2011 2. P. Lenar, Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych. Wydanie II rozszerzone. Helion 2011 3. B. Sosinsky, Sieci komputerowe. Biblia. Helion. 2011 4. W. Sikorski, ECDL. Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
- Website of the course:
- -
- Notes:
- Konieczna podstawowa znajomość obsługi komputera i bezpiecznej konfiguracji sprzętu i oprogramowania. Znajomość aplikacji biurowych na poziomie podstawowym Znajomość zagadnień związanych z bezpieczeństwem danych.
Effects of education
General academic profile - knowledge
- Charakterystyka W_01
- -
Verification: -
Field of study related learning outcomes:
K_W09, K_W10
Area of study related learning outcomes:
I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
- Charakterystyka W_02
- -
Verification: -
Field of study related learning outcomes:
K_W10, K_W09
Area of study related learning outcomes:
II.S.P6S_WG.1, I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG
- Charakterystyka W_03
- -
Verification: -
Field of study related learning outcomes:
K_W09, K_W10
Area of study related learning outcomes:
I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1
General academic profile - skils
- Charakterystyka U_01
- -
Verification: -
Field of study related learning outcomes:
K_U01, K_U03
Area of study related learning outcomes:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
- Charakterystyka U_02
- -
Verification: -
Field of study related learning outcomes:
K_U03, K_U01
Area of study related learning outcomes:
II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.T.P6S_UW.2
- Charakterystyka U_03
- -
Verification: -
Field of study related learning outcomes:
K_U01, K_U03, K_U04
Area of study related learning outcomes:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
General academic profile - social competences
- Charakterystyka K_01
- -
Verification: -
Field of study related learning outcomes:
K_K01, K_K06, K_K07
Area of study related learning outcomes:
I.P6S_KO, I.P6S_KK
- Charakterystyka K_02
- -
Verification: -
Field of study related learning outcomes:
K_K01, K_K06, K_K07
Area of study related learning outcomes:
I.P6S_KO, I.P6S_KK